Leder i partiet, Anders Killie Solli, sier broforslaget kommer etter at vedtaket stod åpen uten spesifisering på hvor forbindelsen skulle være.

– Vi har kommet frem til at nord i Gisundet, er hvor vi kan dra mest nytte av en ny forbindelse, i stedet for å ha en som går parallelt med Gisundbrua. Da er Gibostad -Bjorelvnes er et godt alternativ synes vi. Da vil vi redusere avstanden mellom Botnhamn-Husøya opp til Buktamoen med 17 kilometer hver vei, så en fisketransport vil ha 35 kilometer kortere vei for hver bil, poengterer Killie Solli.

Gode synergier

Han mener det er mye godt som kan komme av denne forbindelsen.

– Det er mange gode synergier å hente her. Vi kan samle de miljøene nord på Senja og hele Lenvikhalvøya. Vi har mye industri og produksjonsbedrifter på begge sider av sundet. Og dele den arbeidskraften vi har og de miljøene der, er kjempepositivt. En slik løsning med tunell eller bru over Gisundet i nordenden, vil også kunne bidra til å ruste opp veien over Sollidalen. Å få bedre dekke der og det vil være med på å redusere transporttiden fra Nord-Senja til E6, som er viktig for oss, sier Sp-lederen.

Kostnad

Hvor mye et slikt bro-prosjekt vil koste, er noe usikkert.

– Jeg håpte du ikke ville spørre om det. Det er helt umulig å si noe om et slikt tall. Men hvis jeg får det slik jeg vil, så skal den inn i den store pakken her, så jeg har ikke noen tall. Det må vi ha fagfolk til å mene. Om det blir en bru eller en tunell lenger nord som jeg håper på, det vil komme frem på økonomien, men vi ønsker i tillegg å trafikksikre Gisundbrua, vi er nødt til å ha to forbindelser, sier Killie Solli.

Lenvik Senterparti, med Anders Killie Solli ønsker en ny broforbindelse mellom Gibostad og Bjorelvnes. Foto: Carina Hansen