FINNFJORD: Nederst i Finnsnes Industripark i Finnfjord står det to dieselpumper som mange ikke vet om. Likevel kan man spare gode penger ved å legge tankingen til utenfor sentrum.

Billigere enn i sentrum

Når Folkebladet sammenlignet drivstoffprisene hos bensinstasjonene i Finnsnes sentrum tirsdag, lå prisen for diesel på 15 kroner og 34 øre per liter hos alle stasjonene. På den selvbetjente stasjonen i Finnsnes Industriområde var literprisen 13 kroner og 91 øre. Forskjellen på nær halvannen krone literen blir fort mye penger i lengden.

Det er Bunker Oil AS som drifter pumpene i Finnfjord, som kan brukes av alle som har et Bunker Oil-kort.

– Det er en liten stasjon som er veldig skjult og ikke gjør så mye ut av seg, forteller Bjørn Henrik Andreassen, salgssjef auto og industri i Bunker Oil avdeling Tromsø.

Kjell Iversen var en av dem som tirsdag fant veien til pumpene på kaia.

– Jeg vet om stasjonen fordi jeg jobber i industribransjen, og fyller diesel her fordi det er billigst, forteller Iversen.

Lokale brukere

Det at pumpene står bortgjemt på kaia i Finnfjord er ikke en bevisst handling fra selskapets side.

– Nei, det har bare blitt sånn. For noen år siden var det en transportterminal der nede og stasjonen ble satt opp for å betjene de langtransportkundene som brukte terminalen. Så ble terminalen lagt ned fordi båten sluttet å gå dit, men stasjonen har blitt stående igjen. Nå er det er de som holder til i havneområdet der som bruker den og andre som har sett at prisen er litt lavere der enn på Finnsnes, sier Andreassen, som selv slet med å finne frem til pumpene første gang.

– Den første gangen jeg skulle dit etter at jeg hadde begynt i Bunker Oil måtte jeg kjøre noen turer frem og tilbake før jeg fant den der nede, sier han.

Ingen reklame

Selv om Bunker Oil ikke har reklamert for drivstoffstasjonen på kaia, er de likevel interessert i at flere benytter seg av tilbudet.

– Det er klart at økt salg er noe alle ønsker. Vi har ikke gått ut og reklamert så mye for det, fordi det er et industriområde der nede og trafikken i området er ganske betydelig allerede. De andre aktørene vil ikke ha så veldig mye personbiler der nede, så vi har ikke gått ut og reklamert så mye for private kunder. Derfor er stasjonen litt anonym uten skilting eller noe, forklarer Andreassen, som legger til at de ser på forskjellige muligheter, men at det ikke er noe de vil få på plass raskt.

Kun diesel

Man kan kun tanke diesel og anleggsdiesel på pumpene i Finnfjord, og selskapet har ingen planer om å tilby bensin der i fremtiden.

– Vi har bensin på de vanlige stasjonene våre, men den der ble satt opp kun for trailertrafikken. Skal vi ha bensin må vi i så fall etablere noe nytt, fordi det er mye strengere krav om oppbevaring av bensin enn diesel, sier Andreassen.

Selv om Bunker Oil var billigst på diesel tirsdag, kan det endre seg i løpet av en uke.

– I starten av uka går stasjonene i sentrum opp på samme listepris og i helgene går de ned. Prisen hos oss står ganske fast og det kan faktisk hende at de andre kan være billigere enn oss i helgene, sier Andreassen.

- Lokal konkurranse bestemmer

På Finnsnes tar bensinstasjonene mer betalt for drivstoff enn i Tromsø.

Tirsdag kostet bensinen hos alle de tre bensinstasjonene i Finnsnes sentrum 16,37 kroner per liter. Hos Circle K på Fridtjof Nansens plass i Tromsø var literprisen for bensin 16,34 kroner. Prisen på diesel var 19 øre høyere hos Circle K i Tromsø enn på Finnsnes. I Tromsø har de derimot en kommunal drivstoffavgift, den såkalte Tromsøavgiften, som ved årsskifte lå på 98 øre pluss moms. Det gjør at drivstoffprisene på Finnsnes tirsdag egentlig lå over 1 krone over prisen i Tromsø.

Lokal konkurranse

Pressetalsmann i Circle K Norge AS, Knut Hansen, forklarer at prisene dikteres av konkurransen mellom stasjonene lokalt.

– Stasjonene på Finnsnes konkurrerer mot hverandre i det samme markedet. Det samme gjør stasjonene i Indre-Troms og i Tromsø. At det er en forskjell på opp mot en krone og kanskje mer enn det, er ikke unormalt. Det ser vi andre steder i Norge også. Det er pumpeprisen du ser, og den bestemmes ut i fra konkurransen mellom de ulike stasjonene, forteller han.

Lite å gå på

At alle stasjonene på Finnsnes hadde samme pris på både bensin og diesel tirsdag, mener Hansen ikke er unormalt, fordi stasjonene ligger veldig nært og følger med på hverandre. Da blir spørsmålet hvorfor ingen setter prisen lavere for å prise ut de andre stasjonene.

– Jeg forstår at mange synes drivstoffet i Norge er dyrt, men da må jeg minne om at 60 prosent av prisen er avgifter, 30 prosent er innkjøpspris, og de resterende 10 prosent skal gå til å dekke kostnader og fortjeneste. 90 prosent av drivstoffprisen er utenfor vår kontroll. Det er utrolig lite å gå på når det gjelder drivstoff og ingen er tjent med å selge drivstoff med tap, sier Hansen.

Kjell Iversen fylte tirsdag diesel hos Bunker Oil i Finnfjord. Det sparte han 1,43 kroner per liter på, sammenliknet med prisene i Finnsnes sentrum. Foto: Amund Granberg Hansen