FINNSNES: Rute 2, som går til Tromsø og Harstad med anløp Finnsnes og Brøstadbotn, har fått en tøff start på det nye året. Allerede første januar ble båten kansellert til Harstad grunnet dårlig vær. 6. januar hadde ruten hatt syv enkeltavgangs-kanselleringer, samme antall som ruten hadde i hele 2016. To dager etter annonserte Troms Fylkestrafikk nok en kansellering fra Finnsnes.

Kurt Bones, daglig leder i Troms fylkestrafikk, sier det har vært tøft for båtene i januar.

– Det har vært en utfordrende start på året. Været det rår vi ikke over, og når det er dårlig og kapteinen sier det ikke er forsvarlig å gå ruten, så går det ikke. Kanselleringene er forskjellig fra år til år. I 2015 hadde vi mange kanselleringer og 2016 har vært helt greit, sier Bones.

Uvær

I år, frem til tirsdag 10 januar, har det vært ni enkeltavgangs-kanselleringer for hurtigbåtens rute i Midt-Troms. I fjor var tallet syv, fire grunnet vær og tre på grunn av tekniske problemer. Det er ikke båtene som er problemet, mener Bones.

– Båtene takler det Nord-Norske været, men det handler også om komfort og for de reisende under turen. Jeg har reist mye og er vant til sjøgang, men blir det for mye er det mange som synes det er ubehagelig å reise. Kapteinen sin vurdering er i forhold til om det er greit å gå og det skal ikke vi blande oss bort i, sier Bones.

Han påpeker at hele turen må vurderes i forhold til været.

– Det er enkelte strekninger som er spesielt værutsatt, Vågsfjord og Malangen er to områder hvor det kan bli litt tøft. Selv om det er greit farvann på Finnsnes, så holder ikke det til at båten kan gå. En må vurdere hele turen, sier Bones.

Ikke strengere krav

Norges forskningsråd har tidligere gått ut i media, gjennom en rapport i 2002 og en artikkel i 2016, med at været i fremtiden bare vil bli våtere og villere. Blant annet påpekes det at nedbørsmengden kommer til å øke omlag 20 prosent på kysten av Troms. Den største økningen kommer på vinteren og på høsten.

– De kravene til hurtigbåt som gjelder her, er også standard i resten av landet, så om vi skal vurdere strengere krav lengre nord, det er ikke en diskusjon vi har hatt. De kravene som gjelder her er standard for norsk farvann, sier Bones.

Ivaretar sikkerheten

Det er rederiet Boreal Transport Nord som driver hurtigbåtene og har ansvaret for mannskapet som står for avgjørelsen for kansellering av båten. Daglig leder i Boreal sjø Steinar Mathisen svarer at det i hovedsak er uvær som ligger til grunn for kanselleringene, og mener terskelen for kansellering ikke er for lav.

– Den er ikke for lav. Det er slik at det er sikkerheten som skal ivaretas og det er også utgangspunktet for avgjørelsen, sier Mathisen.

– Hvem er det som avgjør om ruten kanselleres?

– Det er skipsfører som avgjør om båtene skal gå eller ikke når det er dårlig vær, sier Mathisen.

Folkebladet har mottatt flere tips om at avgjørelsen om kanselleringene har blitt tatt på hovedkontoret i Stavanger.

– Dette er fult og helt skipsførerens avgjørelse. De sitter på de respektive fartøyene, sier Mathisen og avkrefter dermed ryktene.

Daglig leder i Troms Fylkestrafikk Kurt Bones, innrømmer at starten i år har vært tøff. Foto: Tom Benjaminsen, iTromso.no