Rett på sak

1. Hvilken sak brenner du for?

– Samferdsel.

2. Hva gjør du for miljøet?

– Kjører kollektivt.

3. Fisk eller kjøtt?

– Fisk.

4. Hvem vil du ta med deg til en øde øy?

– Barnebarnet Fillip.

5. Hva er du redd for?

– Trumph!

6. Hva mangler i regionen?

– Gode veier.

+ + + + + + +

– Er det virkelig behov for trafikklys på Finnsnes, Ole–Roger Storås?

– Ja, jeg vil påstå at med den trafikktettheten det er i Finnsnes sentrum i dag, ser vi et sterkt behov for trafikklys. Og med tanke på trafikksikkerheten er det en meget viktig sak.

– Saka ble tatt opp som verbalforslag i siste kommunestyremøte?

– Du sier vi når du omtaler forslaget?

– Vi er kommunestyregruppa til Lenvik Arbeiderparti, hvor jeg er medlem.

– Hva sier man til trafikklys på Finnsnes?

– Unisont ja fra alle bussjåfører. Det med trafikklys er en del av diskusjonen vi har på kafferommet og alle er enige om et det må komme trafikklys.

– Hvor?

– Krysset Hans Karolius vei – Storgata, Rådhusveien – Storgata, Cornerkrysset, overgangen fra Amfi over Storgata og krysset ut fra Domus.

– Det er ikke alltid dere er enige i den gruppa?

– Vi er stort sett enige, men i begge skolesakene var vi nok uenige. Men heldigvis har vi et politisk system i Norge hvor man kan få være uenige, selv innenfor ei politisk gruppe.

– Burde man ikke klare å bestemme seg for hva man skal gjøre med den gamle ungdomsskolen på Finnsnes snart?

– Vi har fra Aps side sagt at man bør avhende den gamle ungdomsskolen. Man vet ikke hva det vil koste å renovere bygget, men det vil nok komme på 100 til 150 millioner kroner og de pengene kan vi bruke til mange andre ting, som helse, veier og skoleutbygging.

– Men er det ikke dyrt å leie også?

– Jo, vi ser det, men det er en av de avveiingene vi politikere må gjøre.

– Du etterlyser bruk av refleks?

– Behovet for bruk av refleks er noe jeg ser hver eneste dag på jobben min. Når folk går uten refleks på den mørke tiden av året er det direkte uansvarlig, de ivaretar ikke sin egen sikkerhet. Folk må bruke refleks for å bli sett og om mulig en refleksvest.

– Men du er fornøyd med barnehagenes ivaretakelse av trafikksikkerheten?

– Ja, det stemmer og det gjelder hele året. De er kjempeflinke, de er meget bevisste på barnas og sin egen sikkerhet.

– Du mener vi bør få økte vegbevilgninger?

– I høyeste grad. Vi har flaskehalser over alt. Hele Senja. Med den virksomheten vi har på Senja er det urovekkende at vegmyndighetene ikke gjør mer med veiene. Jeg har kjørt over hele Norge i sommer som turist og gjennom jobben min. Det er utrolig å se hvor mye vei det bygges, i forhold til det vi får her nord. Med de verdiskapningene vi har i distriktene her, kommer du ikke unna lastebil. Bevilgende myndigheter burde ta mer hensyn til godstrafikken på veiene og bevilge mer, blant annet til Senja.

– Hva synes du om at vi får helårsferge Botnhamn – Brensholmen?

– Så lenge det ikke går ut over hurtigbåtforbindelsene så er jeg for det. Men jeg er overasket over at det kommer nå. Spesielt med tanke på at det er tatt ned 90 millioner i samferdselsbudsjettet i Troms.

– Hva sier du til å tilbakeføre fylkesveg 855 til riksveg 86?

– Unisont ja! Buktamoen – Finnsnes er en flaskehals, det er en smal veg, spesielt med tanke på den tungtrafikken som er der. Der er jeg helt uenig med Prestbakmo, jeg vil gjerne ha veien inn på stamvegnettet igjen, slik at vi får et skikkelig vedlikehold. Jeg tror at de ekstra pengene fylket fikk ved å gjøre vegen om til fylkesveg, ikke bare kommer den vegen til gode.

– Du har tatt opp spørsmålet om sjåførmangel?

– Rekrutteringen til bussjåføryrket er en stor utfordring. Det utdannes sjåfører, men det som er tøft blant ungdom er det å kjøre vogntog. I dag koster det 150.000 kroner å utdanne en sjåfør og faglig er utdannelsen meget bra. Bare så synd at man ikke satser mer bevisst på bussjåfører. Bedriftene har gått ut til NAV og påpekt dette, men det du ser i dag er at de fleste bussjåførene er godt voksne.

– Hvordan er det å være bussjåfør?

– Fantastisk. Treffer mennesker i alle kategorier og i alle aldrer. Som yrkessjåfør gjennom hele mitt liv, så har jeg også i over 20 år prøvd å være langtransportsjåfør og det er et ensomt yrke. Bussjåfør derimot er noe helt annet. Jeg har vært bussjåfør i 19 år og har trivdes hver eneste dag på jobb, både i forhold til ledelse, kolleger og passasjerer.

– Men vi er ikke flinke nok til å følge opp sjåfører som har vært involvert i ei ulykke?

– Det er dessverre dårlig oppfølging av sjåfører etter ulykker. Når det gjelder den meget nødvendige oppfølgingen av yrkessjåfører som har vært utsatt for alvorlige ulykker, så har vi dessverre en dårlig policy. Blir du utsatt for noe slikt, har du i mange tilfeller behov for ivaretakelse etterpå.

– Hvem er du?

– Født og oppvokst i Gryllefjord, med far som fisker og mor som en av dem på fileten. Etter grunnskolen jobba jeg på fryseriet. Da jeg fikk sertifikat, dro jeg til Oslo og kjørte post. Begynte i Syd–Varanger gruver i 1975 og var det til i 1981. Da ble det langtransport til 1999. Etter det ble det bussjåfør og det er jeg den dag i dag.

Jeg ble leder for Troms transportarbeiderforening i 2008 og er hovedtillitsvalgt for sjåførene i Boreralis buss (tidligere Cominor).

– Hobbyer?

– Jeg er veldig interessert i fotball.