Det opplyser Hurtigruten selv i en pressemelding.

Ifølge selskapet er dette en av Europas største miljøoppgraderingener, og de ombygde skipene vil kutte CO2-utslipp med 25 prosent, og NOx-utslipp med 80 prosent.

– Den største miljøoppgraderingen i Hurtigrutens historie, og en av de største i Europa, er et viktig bidrag til å redusere utslippene langs norskekysten. At en slik investering også fører til ringvirkninger i lokalsamfunnene, er noe vi er stolte av, sier administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge i pressemeldingen.

I gang med oppgraderinger

Tre av de syv kystruteskipene vil bli gjort om til hybridskip med store batteripakker, skriver Hurtigruten.

MS «Richard With» er for tiden på Myklebust Verft i Møre og Romsdal, der skipet snart vil få installert helt nye hovedmotorer fra Bergen Engines og batteripakker. Det samme vil også bli gjort på MS «Kong Harald» og MS «Nordlys», ifølge selskapet.

Også skipene «MS Nordnorge», MS «Nordkapp» og MS «Polarlys» vil bli oppgradert og få installert såkalt SCR-anlegg om bord.

Hurtigruten Norge har inngått avtale med Kongsberg Maritime for de tre kystruteskipene som blir hybridskip.

– Når det gjelder miljøoppgraderinger, er dette ett av de absolutt største prosjektene i Europa så langt. For oss er det givende å jobbe med et selskap som deler vår fremoverlente tilnærming til teknologi og miljø, og det er spesielt hyggelig å få jobbe med skip som så mange har et nært forhold til. Hurtigruten Norge tar bærekraftige valg for ombyggingen av sine eksisterende skip, sier Egil Haugsdal, administrerende direktør i Kongsberg Maritime i pressemeldingen.

Administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge, tror at miljøoppgraderingene vil få ringvirkninger for norske lokalsamfunn. Foto: Espen Mills / Hurtigruten Norge

«Trollfjord» inn fra benken

Mens skipene oppgraderes vil MS «Trollfjord» gå inn i rute for å opprettholde den viktige gods- og passasjertrafikken mellom Bergen og Kirkenes.

Når MS «Richard With» skal tilbake i rute 9. august, vil MS «Kong Harald» seile til Myklebust for å gjøre tilsvarende oppgraderinger. Så følger MS «Nordlys», og i løpet av 2023 vil alle skipene i trafikk være ferdig oppgradert, skriver Hurtigruten.