Økte drivstoffpriser får konsekvenser for taxinæringens inntjening.

Onsdag skrev HT at prisen for diesel lå på rekordhøye 26,06 kroner, mens bensinprisen lå på 24,35 rundt 14-tiden. I Tromsø lå dieselprisen på 27 kroner, og enkelte andre steder i landet nærmet den seg 30 kroner, skrev NTB.

Her fra XY-stasjonen i Harstad sentrum onsdag formiddag. Foto: Gisken A. Eriksen

Prisene øker ytterligere etter ett år med allerede høye priser og lavere inntjening for taxisjåførene i Harstad.

– Det siste året har vi også tjent mindre enn før, men særlig de siste dagene forespeiler at det går enda høyere opp. Jeg syntes prisen allerede var høy da den lå på 14–15 kroner, sier taxisjefen på spørsmål fra Harstad Tidende.

Markant økning

– Med en økning fra kroner 15 på samme tid i fjor, til 25 kroner, har prisen økt med 70 prosent.

– For en gjennomsnittstur til flyplassen snakker vi 30–40 kroner mer på én tur. Det er klart det merkes. Marginene er ikke så store i utgangspunktet.

Torsdag ettermiddag lå prisen på 26,69 hos Shell i Harstad. Prisen for full tank nærmer seg da 1200 kroner for Håkers egen taxi.

– En full tank kostet for ett år siden 780 kroner. Da prisen var 22,86 nylig, fylte jeg for 1100 kroner, sier han.

Økte takster?

Det er Konkurransetilsynet som avgjør takstsystemet og hva maksprisen for taxi blir i områder uten konkurranse. Dette vurderes én gang i året.

– Takstene økte med tre prosent på nyåret, basert på den generelle prisveksten i samfunnet. Men den største økningen i pris har kommet etter dette, sier Håker.

Taxiforbundet jobber nå for å få økt takstene, ifølge Håker. Han mener dette må til, og venter seg et stort press fra regjeringen og transportnæringene for å få ned drivstoffprisene.

– Signalene vi har fått fra myndighetene er usikre. Krigen og alt som skjer nå, gjør det problematisk, sier Håker.

– Det er to måter å berge situasjonen på. Enten å senke drivstoffprisene, eller å få opp taksten. Det er ikke snakk om å doble prisene, men noen prosent i økning for å dekke den ekstra kostnaden. Vi har mange utgifter som skal dekkes.

Nå gjenstår det å se om prisene vil gå ytterligere opp som følge av den ekstraordinære situasjonen vi står i.

– Det er en ganske dramatisk situasjon. Vi har små marginer, og derfor går inntektene til sjåførene ned. Det er grenser for hvor billig vi kan gjøre jobben.

Krig og økt oljepris

Den drastiske prisøkningen skyldes begrensningene som er innført i eksporten av råolje fra Russland til Europa tilknyttet Russlands invasjon av Ukraina, skrev NTB onsdag.

Overfor NRK sier Circle K at økningen skyldes et skifte fra tyngre til lettere varianter av råoljen europeiske raffinerier bruker. Dette gir stort press på prisene internasjonalt.

Norges Handelshøgskole-professor Øystein Foros sier til TV 2 at han regner med bensinprisene vil øke ytterligere opp til 30 kroner literen dersom oljeprisen øker.

Vedum: – Enormt høye priser

Staten vil ikke komme med noen kompensasjonsordning for drivstoff per nå, og avventer for å se om situasjonen roer seg ned, ifølge TV 2.

– Vi vil se på grep som gjør at det samlede skatte- og avgiftsnivået for dem som tjener under 750 000 kroner går ned og ikke opp, sier Vedum.