Hedrer kalde reker fra Senjahopen

Coldwater Prawns of Norway har skapt en global merkevare for å selge rene norske reker. Nå hedres de med Merket for god design.

HEDRET: Her mottar Coldwater Prawns den ettertraktede designutmerkelsen Merket for god design.   Foto: Presse

nyheter

OSLO: Onsdag ettermiddag mottok Coldwater Prawns of Norway fra Ålesund den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde på Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

Coldwater Prawns of Norway har hatt produksjonsfasiliteter i Senjahopen i Troms siden de kjøpte Nergård Reker i 2010.

– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg mot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl, ifølge en pressemelding. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.

Varmt hvetebrød

Gjennom en mannsalder har havfiskeaktørene Remøy, Arctic Swan, Olympic Prawn og Nordøytrål fisket kaldvannsreker i norske farvann. I senere år strevde de alle med å få god pris og omsetning på varene sine. For seks år siden gikk de derfor sammen i et felles salgs- og markedsføringsselskap med base i Ålesund: Coldwater Prawns of Norway.

– Dette ble starten på en ny æra. Vi startet med å flytte alt salg fra hjemmemarkedet over til eksportmarkedene. Siden den gang har vi økt omsetningen fra 15 millioner til over 439 millioner kroner. Et solid bevis på at vi har lykkes med markedsstrategien – og dette er bare begynnelsen, lover administrerende direktør Knut Helge Vestre.

Suksessen har ført til at Coldwater Prawns of Norway ble årets gasellebedrift i sin region i 2012. I fjor ble de kåret til årets bedrift av Innovasjon Norge.

– Design har gitt vekst

Vestre forteller at designbyrået Kind fra Bergen har vært med helt fra begynnelsen. De utviklet visuell identitet, pakningsemballasje og markedsmateriell tilpasset eksportmarkeder i Asia, Europa og USA. Designet kommuniserer at akkurat disse rekene er et kvalitetsprodukt det er verdt å betale ekstra for, og forteller historien om «et av verdens reneste produkter», fanget i rent, arktisk farvann.

– I fjor utviklet vi en emballasje rettet mot eksklusive markeder i utlandet. Dette førte til at vi kunne 10-doble prisen på de rekene vi solgte i dette segmentet, forteller Vestre. Nå lover han norske rekeelskere at Coldwater Prawns of Norway endelig skal bli tilgjengelig også på det norske markedet.