Handler du også mest på nett?

Ny måling viser at mer enn åtte av ti norske forbrukere handler på nett.

NETTHANDEL: Flere handler på nett. Mer enn åtte av ti svarer i en undersøkelse at de har handlet på nett de siste tre månedene. 

STYRKER SEG: Direktør i Komplett.no Anton Hagberg tror nettet vil styrke seg som salgskanal også i årene fremover. 

nyheter

FINNSNES: Bare 17 prosent svarer nei på spørsmål om de har handlet på nett i løpet av de siste tre månedene, ifølge en undersøkelse utført av YouGov for Oslo Handelsstands Forening (OHF).

– De fleste har benyttet seg av netthandel mellom én og tre ganger, og en betydelig andel har blitt mer hyppige brukere. 11 prosent oppgir å ha handlet mer enn 10 ganger på nett i perioden, forteller Lars Fredriksen, utviklingssjef i OHF.

58 prosent oppgir å ha handlet på norske nettsider, mens 31 prosent svarer at de har brukt utenlandske leverandører. De øvrige er usikre på nettbutikkens nasjonalitet.

– Målingen bekrefter at netthandelen er på fremmarsj her i landet. Anslagsvis lå volumet i årets tre første måneder på snaut 20 milliarder kroner, fordelt på 15 millioner transaksjoner, presiserer han.

Har du opplevd noe merkverdig med netthandel? Tips oss her!

- Shopper lokalt og billig

Etter årets rekordvarme sommer er konklusjonen til Anton Hagberg, direktør i Komplett.no at korte og lange godværsperioder har ulik effekt på netthandelen.

– Når det er veldig godt vær i kortere perioder, går trafikken litt ned, men med sol og høye badetemperaturer mange uker i strekk normaliserer netthandelen seg, sier han.

Hagberg tror nettet vil styrke seg som salgskanal også i årene fremover.

– Pris, lettvinthet, enkel prissammenligning og hjemlevering vil være viktige drivere, sier han og legger til:

– Hvis man skal kjøpe noe som er litt dyrt og bruke noen tusen kroner, vil nok mange foretrekke å handle lokalt. Det gir en følelse av trygghet. Jo mindre beløpet er, desto mindre betyr nok dette, forteller Anton Hagberg.

Følg Folkebladet.no på Facebook

- Suksesskriterier

Ifølge Fredriksen er det stadig flere blant de tradisjonelle handelsbedriftene som legger en strategi for å se nettet og den fysiske butikken i sammenheng.

– Mange tenker nytt, er offensive og utvikler helhetlige løsninger. For varegrupper der nettet er et aktuelt alternativ vil forbrukerne velge fysisk butikk først og fremst når det gir dem positive opplevelser og god service. Kvalitet på disse områdene blir viktige suksesskriterier, forteller han.

(Folkebladet.no)