Reagerer på SMS fra Troms Fylkestrafikk: – Ni av ti svindelforsøk starter slik

Da Ida Spjelkavik fikk SMS fra Troms Fylkestrafikk om å få refundert utestående beløp fra tidligere billettapp, ble hun umiddelbart skeptisk.

SKEPTISK: Ida Spjelkavik trodde ved første øyekast at meldingen fra Troms Fylkestrafikk var et klassisk svindelforsøk.  Foto: THERESE ALICE SANNE

nyheter

I sommer gikk Troms Fylkestrafikk over fra betalingsappen Troms Mobillett til Troms Billett. Etter lange utfordringer knyttet til personvern, er løsningen nå klar for å refundere 1,8 millioner kroner til 26.000 kunder, som har penger stående på en mobilkonto i den gamle appen.

9. februar mottok de første kundene i fylket en SMS med instruks om å sende inn et skjema for refusjon av deres utestående beløp. Da Ida Spjelkavik fikk meldingen om at hun hadde «kr 170,00 til gode», trodde hun det var et svindelforsøk.