Hurtigruten i krise

Villedet kunder og brøt regler, hevder Forbrukertilsynet

Hurtigruten informerte for dårlig om refusjon av billetter verdt mange hundre millioner kroner, hevder Forbrukertilsynet.

KRISE: Hurtigruten har lagt 14 av 16 skip i opplag og permittert nær 3000 ansatte. Nå får selskapet kritikk fra Forbrukertilsynet.  Foto: Ronald Johansen

nyheter

Hurtigruten får kraftig kritikk for å bryte regler om refusjon av billetter. Forbrukertilsynet ber selskapet endre nettsiden sin, slik at kundene tydelig ser at det er mulig å få refundert billetter fra reiser som ble korona-innstilt. Selskapet villeder kundene om deres rett til å få betalt tilbake billettene, ifølge tilsynet.

– Vi kan ikke se at det er godt nok opplyst på nettsiden at passasjerer har mulighet til å få refusjon. Det er kun synlig en mulighet for å booke om billettene, men begge alternativene skal være godt opplyst på nettsiden, sier juridisk seniorrådgiver Anne Kittelsen i Forbrukertilsynet.