Derfor går havneterminalen med 9 millioner i minus

Driften til havneterminalen i Tromsø går med et overskudd, men gjelden på nærmere 273 millioner kroner gjør at det trolig er flere år til terminalen går i null.
nyheter

(iTromsø): De årlige inntektene til havneterminalen fram til og med september viser at driften har gått vel 2,4 millioner kroner i pluss. Budsjettert driftsresultat for hele 2019 er på vel 2 millioner kroner.

Dermed ligger terminalen, som reisende sjøveien til og fra Tromsø må innom, brukbart i rute for å nå inntektsmålene sine, om det ikke skulle skje store endringer før jul.


Nå starter bygginga av ny hurtigbåtatkomst i Tromsø

Fra neste uke blir det litt "styr" for de som skal av og på hurtigbåten i Tromsø


Går likevel i minus

Lånet på 273 millioner kroner må imidlertid betales tilbake med 11,1 millioner kroner i året.

– Hvis man tar med renter og avdrag sammen med driftsresultatet, så får man et underskudd for 2019 på 9.148.564,- og for 2020 et underskudd på Ca. 5.100.000,- kroner, sier Anders Vaaja Aspaas, kommunikasjonssjef i Tromsø havn.

– Hvordan dekkes underskuddet i havneterminalen inn?
–Dette dekkes inn av Tromsø Havn selv, som også har annen aktivitet både i sentrum, i Breivika og på Grøtsund. Havneterminalen skal være i drift i svært mange år fremover, og vi hadde planlagt for at renter og avdrag ikke skulle dekkes fullt ut i de første 3–5 årene. Vi har selvsagt en plan om at terminalen skal gå i balanse på sikt, sier Aspaas.

– Hvilket år har dere beregnet at terminalen skal gå i balanse?
– Det vil trolig skje mellom seks og ti år fra åpningen i 2018, sier Aspaas.



Tuben er i rute

Ifølge Aspaas har Tromsø havn vært forsiktig med budsjetteringen for 2019 på grunn av at det fortsatt er en del arealer som ikke er utleid.

– Vi håper å få terminalen fullt utleid i løpet av 2020. Det er lagt inn i budsjettet at vi i løpet av året vil få full dekning i terminalen, sier Aspaas.

Den nye tuben som bygges er ifølge kommunikasjonssjefen i rute.

– De nye hurtigbåtene settes i drift fra 1. januar. Planen er at tuben skal være ferdig til båtene kommer. Den nye landgangen er allerede i bruk, sier Aspaas.

KOMMUNIKASJONSSJEF: Anders Vaaja Aspaas i Tromsø havn. Foto: Tom Benjaminsen  Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø

Kostnaden for tuben er på 23 millioner kroner der Tromsø havn 13 millioner og fylkeskommunen resten. Investeringen legges på toppen av gjelden som i dag er på 273 millioner kroner.

Ledelsen av havneterminalen har vært på jakt etter noen som ønsker å drive kiosk i bygget, men har foreløpig ikke kommet i kontakt med interessenter.

– Publikum etterspør kioskvarer, så om noen er interessert i å drive kiosk her, bør de ta kontakt, sier Aspaas.


Slik vil havnedirektøren utbedre den utskjelte terminalen

Det er allerede gjort flere utbedringer som skal gjøre havneterminalen mer brukervennlig for reisende. Nå skal flere sitteplasser inn, og havnedirektøren vurderer også ny rulletrapp for reisende med hurtigbåten.