– Gir håp om tryggere vinterveier

Fra neste høst innfører regjeringa strengere krav til vinterdekk for tunge kjøretøy, og øker gebyrsatsene for brudd på kravene.

PÅ GLATTA: Mange kjører med hjertet i halsen i møte med vogntogene på vinteren og er redd for at det skal skje ulykker. Tester, som på bildet, utført av NAF viser hvor dramatisk utfall et vogntog ute av kontroll får.  Foto: NAF

nyheter

Dette mener bilorganisasjonen Norges Automobilforbund (NAF) gir et håp om tryggere vinterveier. For farlige vogntog på norske vinterveier skaper bekymring blant bilistene.

Dødsulykke

Sist vinter omkom Charlie-Dan Lind (22) i møte med et dårlig skodd utenlandsk vogntog i Nordkjosbotn på vei til jusstudier i Tromsø etter endt juleferie. Vinterstid blir det nesten daglig meldt om vogntog som sliter på glatt før. Og det har startet allerede, for tirsdag opplyses det om et vogntog som står fast på glatta på E6 i Lavangen.

– Det er svært gledelig at samferdselsministeren vil innføre strengere krav til vinterdekk og flere kontroller, slik NAF har krevd. Vi skulle likevel ønske at de nye reglene ble innført allerede fra nyttår, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.

Bekymret

En NAF-undersøkelse viser at hele 72 prosent er bekymret for tilstanden til vogntog som ferdes på norske vinterveier. Nesten halvparten, 45 prosent, sier at de har sett vogntog som står fast eller har kjørt av veien forrige vinter.

– Tallene bekrefter at mange kjører med hjertet i halsen i møte med vogntogene på vinteren og er redd for at det skal skje ulykker. For NAF har dette vært en viktig sak som vi har kjempet for på vegne av våre nær 500.000 medlemmer og vi er svært glade for at regjeringen har lyttet til oss, sier Ryste.

Krevende vinter

NAF er derfor svært glad for at samferdselsminister Jon Georg Dale nå kommer med konkrete tiltak. Fra og med 15. november 2020 vil det kun være dekk merket med «alpesymbolet» som vil være godkjente på drivende og styrende aksler i Norge, varsler regjeringen.

Dette er en innskjerping fra dagens regelverk der også dekk merket med «Mud and Snow» blir godkjent.

Øker bøtesatsene

Regjeringen øker også gebyrene for brudd på reglene og bevilger 20 millioner kroner ekstra til Statens vegvesen slik at de kan gjennomføre flere kontroller av vogntog i vintersesongen.

– Vi skulle selvsagt ønske de nye reglene ble innført allerede 1. januar 2020. Dårlige skodde vogntog ga mange problemer og bekymringer for bilistene i fjor vinter, og vi så også alvorlige ulykker. Dessverre tror vi det kan bli noen lignende krevende måneder i januar, februar og mars 2020, før vi får de nye og strengere reglene fra slutten av året, sier Ryste.