Lærer fra Finnsnes vant pris på læringskonferanse

Finnsnes-lærer Cecilie Bye vant i vår pris for beste utstillerseminar på Norges største konferanse for IKT i utdanning og læring.

PRIS: Den engasjerte matematikklæreren mener det er fult mulig å leke seg frem til gode resultater, og at tradisjonell tavleundervisning er utdatert for å oppnå god læring. Her har hun et foredrag på konferansen hvor hun fikk pris for beste utstillerseminar.   Foto: Karianne Hartviksen

nyheter

Med omlag 1.400 deltakere fra hele landet, ble læringskonferansen NKUL (Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring) gjennomført i mai i Trondheim. For bare knappe to uker siden fikk Cecilie Bye, lærer ved Finnsnes ungdomsskole, vite at deltakere, lærere og skoleledere mente hun hadde det beste utstillerseminaret på konferansen.

– Dette var veldig artig, og jeg må innrømme jeg ble litt stolt. Jeg tror det at jeg snakket ut i fra mine egne erfaringer og ikke hva jeg tror vil fungere har mye å si, forteller Bye til Folkebladet.

Omvendt undervisning

Seminaret omhandlet den pedagogiske metodikken «omvendt undervisning» i matematikk, i samarbeid med leverandør av læremidler, Campus Inkrement. Hun har hatt stor suksess med lærermetoden på sine klasser ved Finnsnes ungdomsskole hvor de fleste elevene hennes har løftet karakteren til 5 eller 6 i faget. Det var Campus Inkrement som leide Bye inn for å holde et foredrag om metodikken.

– Jeg tror på dette produktet og er veldig glad i formatet. Årsaken er jo at jeg ser det fungerer. Når jeg forteller hvordan det er, hvilke resultater vi som jobber med det har fått – er det tydelig at det skiller seg ut fra noen som åpenbart bare vil selge et produkt. Det blir ikke bare anderledes, men også mer troverdig. Jeg skulle fortelle om lærerperspektivet, så viser det seg at jeg vant en pris på dette, sier Bye.

Undervisningen går blant annet ut på at elevene ser en videoleksjon på noen minutter for å forberede seg, slik at de vet hva de skal jobbe med dagen etter. Finnsnes ungdomsskole er en av fire pilotskoler i Norge som tok i bruk det digitale læreverket «Campus Matte» med Bye. De har jobbet med metoden i fire år.

Høy gradering

Deltakere, lærere og skoleledere graderer foredragene man deltar på. Karakteren går fra èn til fem, hvor fem er det beste.

– Gjennomsnittet fikk vi høre ar på 3,74, vi derimot fikk 4,18, det var veldig gøy å høre, sier hun.

Den årlige læringskonferansen gikk over tre dager hvor ulike firma, forlag og utviklere deltar. I tillegg til lærere, skoleledere, lærerutdannere og deltakere fra utdanningssektoren for øvrig.

– Løsningene blir mer og mer digitalisert og mye av det som ble lagt frem til hva de ulike forlagene og firmaene kan tilby digitalt til undervisningen. I år var det veldig fokus på den nye læreplanen som kommer neste høst. Hvordan kan man implementere nye produkter og hvordan de brukes, sier Bye.

Hun skulle ønske flere i regionen kunne bli med på konferansen.

– Det var en veldig bra konferanse og det er første gang jeg var der. Det var bare jeg fra kommunen som var der og jeg skulle gjerne ønske at flere i regionen var der. Det var ellers noen få fra Bardufoss, Harstad og Alta. Representativt synes jeg det var litt for dårlig, avslutter hun.