– De vet at de må kjøpe skreien nå, eller vente i ett år

Butikkjeden Eroski har 1.001 butikker i Spania. Skreien har en sentral posisjon i fiskediskene til mange av kjedens butikker.

I butikken: Gorka Azkona Saes er sjef for fersk fisk-promotering ved Eroski i Spania, og er her sammen med Norges Sjømatråds fiskeriutsending i Spania Bjørn-Erik Stabell på en av Eroskis butikker i Spania. 

nyheter

Gorka Azkona Saes er sjef for fersk fisk-promotering ved Eroski i Spania, en kjede man kan sammenligne med kjeder som Obs i Norge. I en av deres butikker i Bilboao er det nærmest endeløse disker med fisk og en av de sentrale produktene de fremmer er den norske fisken. Side og side med laks og torsketunger fra Norge ligger skreien fra Senja.

– For oss er Norge et land som leverer fisk av god kvalitet og det er et viktig land med tanke på fiskerinæringen. Landet har lange tradisjoner når det kommer til fiskeri og med tanke på hvor langt den har reist er det et veldig godt produkt, sier Azkona Saes til Folkebladet.