Nå skal hele tunnelen få et tykt lag med sprøytebetong

Ørnfjordtunnelen på Senja brannsikres.

PE-skum. Ørnfjordtunnelen er dekket med omlag 15.000 kvadratmeter skummatter med PE-skum. Dette skal sikre tunnelen mot vann og frost.  Foto: Statens Vegvesen

nyheter

Fra før er hvite matter med PE-skum montert gjennom hele tunnelen, totalt rundt 15.000 kvadratmeter skummatter. Disse skal vann- og frostsikre Ørnfjordtunnelen, som de siste årene har vært en del utsatt for isdannelse.

Nå skal neste steg med utbedringer av tunnelen igang, og nå er det brannsikkerheten som står i høysetet. Byggeleder Geir Larsen i Statens Vegvesen opplyser til Folkebladet at hele tunnelen skal få ett lag med åtte centimeter sprøytebetong for å ivareta brannsikkerheten.


Da PE-skummet ble revet ned, oppdaget arbeiderne noe illevarslende

Arbeidet i tunnelene på Senja tar lengre tid enn først antatt – men til gjengjeld blir Ørnfjord-tunnelen helisolert og kuldeporten forsvinner.

 

Blir periodevis stengt

Arbeidet, som vil pågå ut mai måned, vil foregå på dagtid mellom 08.00 og 17.30.

– Dette betyr at Ørnfjordtunnelen blir stengt opp til to timer av gangen i dette tidsrommet, også i helgene, opplyser Larsen.

Tunnelen vil være åpen mellom klokken 10.00 og 10.30,  mellom klokken 12.30 og 13.00 og mellom klokken 15.00 og 15.30.

– Men noe forskyvninger må påberegnes da det er betongsprøyting som utføres, påpeker Larsen.

Ute også. Byggeleder Geir Larsen i Statens Vegvesen opplyser at det er noen matter med PE-skum også på yttersida av Ørnfjordtunnelen som skal brannsikres.   Foto: Statens Vegvesen

 

Blålysetater slippes fram

Det blir satt opp bommer med stengt tunnel, samt skilt som viser åpningstidene. Larsen legger for øvrig til at det blir tatt hensyn til rutegående busser og helsetjenester, samt at blålysetater under utrykning selvsagt vil slippes fram.

Det er kontrakten «Tunnelvedlikehold Troms 2018-2019», som styres av Statens vegvesen på oppdrag for Troms fylkeskommune, som ivaretar utbedringa av Ørnfjordtunnelen. Arbeidet utføres av BMO tunnelsikring AS.


Befolkningen er lei av å kjøre i livsfare

– På tide at de to farlige tunnelene sikres

Johannes Enoksen og mange med ham i Fjordgård er nå lut lei av å kjøre i de to tunnelene til bygda som de mener på vinterstid er livsfarlige å kjøre i.


Tar Fjordgårdtunnelen også

Når brannsikringa i Ørnfjordtunnelen er unnagjort, står også "naboen" Fjordgårdtunnelen for tur. Larsen opplyser at planen er å dekke alt av PE-skum, omlag 7.000 kvadratmeter totalt, som er lagt her med sprøytebetong. Det blir også nytt asfalt dekke gjennom hele Ørnfjordtunnelen, men denne jobben blir utført til høsten.

– Vi vil for øvrig berømme Fjordgårds befolkning for sin tålmodighet med stengte tunneler i anleggsperioden, sier byggeleder Larsen