Norwegian setter Max-flyene på bakken

Minutter etter at det ble kjent at britiske myndigheter beordret stans i all trafikk med Boeings 737 Max-fly, varslet Norwegian at de setter sine 18 fly på bakken.

PÅ BAKKEN Et Boeing 737 MAX 8 fly fra Norwegian (SE-RTC) Félix Rodríguez de la Fuente står ved gaten på Oslo lufthavn. Bak står et Boeing 777–260 LR (ET-ANP) fra Ethiopian Airlines.  Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

nyheter

I en melding til E24 fra Norwegian skriver flyselskapet at de midlertidig suspenderer alle flyginger med Boeing 737 Max etter anbefaling fra europeiske luftfartsmyndigheter.

Nyheten kommer etter at et fly av samme typen tilhørende indonesiske Lion Air styrtet i oktober i fjor, og et fra Ethiopian Airlines styrtet søndag.

Luftfarttilsynet opplyser til E24 at de ikke har noen kommentar til Norwegians suspensjon for øyeblikket.

- Norwegian har valgt å sette våre Boeing 737 MAX 8 på bakken inntil videre etter anbefaling fra flere luftfartsmyndigheter. Når luftfartsmyndighetene gir råd om dette følger vi naturligvis deres anbefaling. Vi beklager til passasjerer som blir berørt av dette, men sikkerheten til våre passasjerer og ansatte kommer alltid først, sier Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer.

Norwegian-aksjen falt mandag etter ulykken i Etiopia. Tirsdag falt aksjen med nesten ni prosent etter at meldingen fra Norwegian ble kjent. Norwegian har også sendt ut en børsmelding om saken.

– Vi er fortsatt i tett dialog med flymyndighetene og Boeing, og følger deres instruksjoner og anbefalinger, skriver Norwegian.

Selskapet har så langt mottatt og satt i trafikk 18 slike fly, av en ordre på totalt 110 fra Boeing. Flyene trafikkerer hovedsakelig ruter i Europa, men også enkelte kortere ruter fra Europa til USA.

Norwegian peker på at de har over 110 Boeing 737–800 i flåten sin, og denne flytypen er ikke påvirket. Selskapets langdistansefly av typen 787 Dreamliner blir heller ikke påvirket.

737-800, også kalt 737NG, er den forrige modellen av 737 som etter hvert skal erstattes av 737Max. Det har ikke vært noen problemer med disse flyene, og Norwegian fortsetter dermed å fly disse.

Fungerende driftsdirektør og flygesjef i Norwegian, Thomas Hesthammer, sier at Norwegian besluttet å sette flyene på bakken inntil videre «etter anbefaling fra flere luftfartsmyndigheter».

– Når luftfartsmyndighetene gir råd om dette følger vi naturligvis deres anbefaling. Vi vil benytte anledningen til å beklage overfor kunder som blir påvirket av midlertidige kanselleringer og forsinkelser, men sikkerheten til våre kunder og kollegaer kan det ikke inngås kompromiss med, sier Hesthammer i uttalelsen.

Britene stenger luftrommet for Max-flyene

Situasjonen rundt 737 Max har utviklet seg til en full krise for Boeing. Ethiopian-ulykken er fortsatt under etterforskning, men det spekuleres i om Max-flyenes nye styringssystem, som er forskjellig fra systemet på den forrige 737NG-modellen, kan være en årsak.

Frem til nå har luftfartsmyndigheter i både USA og Europa lat flyene fortsette inntil videre, mens myndighetene i blant annet Kina, Australia, Singapore og Etiopia har suspendert flytypen inntil videre.

Tirsdag kom imidlertid britiske luftfartsmyndigheter (CAA) med en beslutning om at de suspenderer flytypen i britisk luftrom:

– Den britiske luftfartsadministrasjonen har fulgt situasjonen tett. Ettersom vi foreløpig ikke har nok informasjon fra flydataenheten (den svarte boksen, journ.anm.) vi har, har vi som et forebyggende tiltak utstedt instrukser om å stanse enhver kommersiell flyging med passasjerer fra alle operatører som ankommer, tar av eller flyr over britisk luftrom, skriver CAA i uttalelsen.

Den britiske luftfartsadministrasjonen skriver at instruksen vil gjelde inntil videre, og legger til at de er i løpende dialog med EUs luftfartsmyndigheter (EASA).

Ifølge UK Civil Aviation Authority er det per dag i fem fly av 737Max-typen som er registrert og i drift i Storbritannia. Det er i tillegg planlagt at seks fly til skal i trafikk senere denne uken.

– Mye av regningen havner hos Boeing

Suspensjonen av en flytype er alltid dårlig nytt for et flyselskap, men for Norwegian er det ekstra ubeleilig. Selskapet er akkurat på vei ut av en stor operasjon med å utbedre Rolls-Royce-motorene på en rekke av selskapets Dremaliner-fly fra Boeing.

Problemene er ikke relatert til suspensjonen av Max. Dreamliner-problemene rammet også en betydlig større del av langdistanseflåten til Norwegian enn det Max-suspensjonen gjør med Europa-flåten.

Norwegian har for tiden 18 Max-fly i flåten, men har også 114 737-800 som altså flyr som normalt. Piloter kan fly de to flyene med samme lisens, og de har om lag samme setekapasitet.

Dermed har Norwegian også langt større mulighet til å sjonglere flåten sin for å redusere konsekvensene Max-suspensjonen får for driften og kundene.

– Norwegian vil gjøre sitt ytterste for å ivareta kunder som blir berørt og jobber nå med å omdisponere flyflåten for å begrense konsekvensene, skriver Norwegian i en børsmelding tirsdag.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair peker på avgjørelsen fra britiske luftfartsmyndigheter (CAA) om å stenge luftrommet for flytypen Boeing 737 Max.
– Det kan være at dette skaper problemer for det rutenettet som Max-ene opererer på, sier han.
Elnæs tror det er flyprodusenten Boeing som vil måtte bære eventuelle ekstrakostnader.
– Det er Boeing som er adressaten her, så mye av regningen havner hos dem, sier han.