Elever på bedriftsbesøk i Salangen:

– Vi ser jo faktisk at vi kan få oss jobber lokalt

Etter initiativ fra Salangen kommune fikk elever fra Sjøvegan videregående skole en hel dag med tre lokale bedrifter. – Det er veldig bra at de lokale bedriftene får vise seg fram, sier elev Semir Semerei (17). Ken Rune Bekkeli i Salangsfisk dro historia fra bedriften etablerte seg på Elvelund i 1979 til smoltanlegget på Salangsverket sto ferdig for ungdommene.

BEDRIFTBESØK: Her forteller Ken Rune Bekkeli i Salangsfisk AS om det nye smoltanlegget på Salangsverket. I dag har morsselskapet Salaks AS over 100 arbeidsplasser. Men elevene fikk høre at det kan bli snakk om langt flere i fremtiden.   Foto: Morten Dokka

nyheter

Salangsfisk AS på Salangsverket var en av dem. De andre var Aktiv IT og Sjøveganhytta AS.

Akvakultur og teknisk

– I Salaks i dag har vi litt over hundre ansatte der vi har flere sektorer av fagfelt, sier Bekkeli som også tok i mot en klasse fra grunnskolen samme dag.

Ungdommene fikk høre at oppdrettsselskapet har lokaliteter i Salangen, Lavangen, Dyrøy Sørreisa og Harstad.

Bekkeli fortalte også om det siste prosjektet FjordMAX, det omsøkte anlegget med ni konsesjoner som selskapet har fått halvveis grønt lys fra direktoratet for å sette i gang. Dette er en investering på omkring en milliard kroner som kan gi omkring 100 nye arbeidsplasser i Salangen.

Bekkeli fikk spørsmål om hva slags arbeidsfolk de trenger.

– Det er nesten lettere å spørre om hva vi ikke trenger. Men kjernevirksomheten er akvakultur og teknisk, ta vare på fisken og styre produksjonen enten på sjøen eller på anlegget her, svarer Bekkeli.

Styrer prosessen

Lærling, Sindre Bruvoll (19) fortalte elevene hva han arbeidet med på smoltanlegget. Han starta første året på TIP ved Sjøvegan videregående skole. Og han valgte faget kjemiprosess det siste året.

– Min jobb på anlegget er primært å styre prosessen. Jeg har også ansvar for vannkvaliteten. Når fisken eter og skit blir det avfallsstoffer som må være innenfor grenseverdier, forteller han.

Han forteller videre om renseprosessen ved anlegget.

– Det fungerer ved et det først er mekanisk filtrering og etter det går vannmassene ned i et vannbad der det er bakterier som livnærer seg på avfallsstoffene fra fisken, sier han.

MEKANISK: Semir Semerei går på TIP, men sier han skal følge barndomsdrømmen om å bli musiker.  Foto: Morten Dokka

 

Kjempefornøyd med dagen

Semir Semerei (17) fra Ibestad går første året på TIP. Og han skal fortsette neste år med andre året industriproduksjon på Sjøvegan. Han forteller at han trives godt, men har en litt annen drøm om fremtiden.

– Jeg vil følge barndomsdrømmen min og bli musiker faktisk. Etter hvert vil jeg søke på høgskole i Oslo, sier han.

– Hva slags musikk spiller du?

– Det er alt fra Jazz, rock og pop. Det er mye forskjellig. Jeg starta med TIP fordi jeg ville ha en annerledes skoledag. Og det var ingen andre linjer som hadde det jeg var ute etter. Med å gå her har jeg også noe å falle tilbake på om jeg skulle trenge det. Da har jeg grunnlaget for å få jobb, sier han.

Han og de andre elevene var på Salangsfisk AS, Aktiv IT og Sjøveganhytta AS.

– Det er veldig bra at de lokale bedriftene får vise seg fram. Vi ser jo at vi faktisk kan få oss jobb lokalt. Alle tenker jo at en må dra til storbyene for å få jobb. Jeg er kjempefornøyd med denne dagen, sier han.

VIKTIG: Oda Røsæg Olsen mener skolen bør kjøre bedriftsbesøk og utdanningsmesse hvert år for elevene. – Det er viktig for å vise oss de mulighetene vi har, sier hun.  Foto: Morten Dokka

 

Bør ha bedriftsbesøk hvert år

Oda Røsæg Olsen (19) fra Brøstadbotn går tredje året studiespesialisering med fordypning i realfag. Hun er også svært godt fornøyd med å bli bedre kjent med det lokale næringslivet.

– Ja, det var veldig bra. Jeg visste for eksempel ikke at det gikk an å bli tømrer og få jobb her i nærheten. Og jeg visste heller ikke at Salaks var så stor og at de trengte folk med så forskjellig bakgrunn. Bedriftsbesøk som dette og utdanningsmesse er noe de burde kjøre hvert år. Det er viktig for å vise oss mulighetene vi har, sier hun.

– Hva gjør du når du er ferdig på videregående?

– Jeg skal i militæret til sommeren. Jeg vil vurdere å få meg jobb i forsvaret, hvis jeg ikke får det aner jeg ikke hva jeg skal gjøre videre. Men jeg har lyst til å få jobb lokalt, sier hun.