Reagerer på manglende informasjon på engelsk

Trude Mørkved i Basecamp Senja er frustrert over at reiseinformasjon ikke er tilgjengelig på engelsk når fremmedspråklige besøker regionen etter kansellering eller endret reise.

ENDRING: Trude Mørkved (i oransje til høyre) i Basecaamp Senja etterlyser engelsk informasjon på terminalen når en reise med båt eller buss endres.   Foto: Rune Ottarsen

nyheter

For reiselivet på Senja er dette et problem de møter hver vinter. Hurtigbåtavgang blir kansellert, buss for båt og busser som er forsinket eller kan ikke kjøre på grunn av uvær. Men informasjonen som oppgis på terminalene er kun på norsk.

– Det har blitt helt vanlig for oss. Vi som jobber med naturbasert reiseliv, som er kjent med værforholdene her ute, har full forståelse når for eksempel hurtigbåten blir kansellert. Men der stopper også forståelsen. Det tas ikke hensyn til de internasjonale passasjerende som ikke forstår norsk. Det er en svært mangelfull service man burde forvente var på plass, sier Mørkved til Folkebladet.