Fikk noe i propellen, men vet ennå ikke hva

Uvisst hvor lenge «MS Fløyfjell» er ute av spill.

Står. "MS Fløyfjell" er ute av drift etter propellproblemene som oppstod torsdag kveld.   Foto: Preben Olsen

Informasjon. Kurt Bones, daglig leder av Troms fylkestrafikk, har ennå ikke fått informasjon om hva propellproblemene skyldes.   Foto: Privat

nyheter

Torsdag kveld måtte «MS Fløyfjell» gå med svært redusert hastighet fra Tromsø til Harstad etter å ha fått noe i propellen. Fredag formiddag opplyser daglig leder av Troms Fylkestrafikk, Kurt Bones, at de ennå ikke har fått informasjon om hva som har skjedd, annet enn at propellen er ødelagt.

– Vi er lovet informasjon så snart de finner ut av det, sier Bones til Folkebladet.

Går som normalt

Som en følge av situasjonen ble det satt inn reservefartøy på linje 2 Harstad-Finnsnes-Tromsø fredag på avgangene fra Harstad 05.55 og 08.00, samt fra Tromsø 13.45, noe som medførte en lavere kapasitet. Til kveldsavgangene er imidlertid «MS Sollifjell» på plass igjen slik at det blir ordinær kapasitet.

– Hvor er «MS Fløyfjell» nå?

– Den ligger fortsatt i Harstad så vidt vi vet, sier Bones.

Har hendt før

Det vil ikke medføre noen umiddelbare utfordringer for linje 2 dersom «MS Fløyfjell» blir ute av drift en stund.

– Vi trenger to fartøy for å takle ruteproduksjonen, så med «MS Sollifjell» og «MS Kistefjell» er vi berget. Det tredje fartøyet er et reservefartøy. Når vi snakker med Boreal om hva som har skjedd, vil vi også ta opp dette med hvilken beredskap de skal ha hvis det er slik at «MS Fløyfjell» må tas på land for reparasjoner.

Dette er ikke første gang at det oppstår propellproblemer på hurtigbåtene på linje 2.

– Nei, det har hendt en del gangen før, blant annet i vår da det var problemer med propellene på grunn av slitasje.


– Koster oss rundt én million kroner per båt

Fløyfjell har vært ute av drift siden før påske, mens Kistefjell nå ligger til kai igjen etter et kort comeback.