Far Geir Helge Tøllefsen og sønn Jørgen Tøllefsen kunne stolt bivåne at statsministeren med stødig hånd fikk døpt nybåten MS Skreigrunn lørdag. Sjampagneflaske knustes på første forsøk, og alt gikk som smurt.

– Det var godt — det betyr at vi er igang. At statsministeren står for dåpen gjør det kanskje bare enda bedre. Vi er kjempefornøyde med å ha fått henne som gudmor — man kan ikke be om så mye mer, sier Jørgen Tøllefsen til Folkebladet.

Et nødvendig steg å ta

Nybåten, som far og sønn kjøpte fra Molde, er ikke helt ny, og faktisk har den tidligere vært i husøysk eierskap, nærmere bestemt hos Rolf Bjørnar Tøllefsen. Båten, som er 90 fot, er betydelig større enn far og sønn Tøllefsens gammelbåt på 50 fot.

– For oss er dette nytt, og en en stor forandring på det å gå over fra garn til snurrevad og not, sier Tøllefsen.

Han er imidlertid klar på at det var et nødvendig grep å ta.

– Skulle vi henge med i tida og kunne levere den kvaliteten som kreves i dag måtte vi ta dette steget, det gamle ble for smått. Nå har vi både lastekapasitet og mulighet for nedising som bevarer kvaliteten før levering, sier Tøllefsen.

Gammelbåten er allerede solgt unna.

Litt nervøs

Det har kostet å satse på ny. større båt. Jørgen Tøllefsen innrømmer at det i seg selv er litt nervepirrende.

– Med tanke på dette med strukturkvoteordninger ennå ikke er avklart, så blir man jo litt nervøs, men vi satser på at det løses seg, sier Tøllefsen.

– Men nå har dere jo en gudmor å ringe til i så måte.

– Ja, skal tru om jeg får nummeret hennes. I så fall kommer jeg til å ringe med en gang hvis det skulle være noe, humrer Tøllefsen.

Utvalget, som ble satt ned for å gjennomgå kvotesystemet. la i desember frem den offentlige utredninga «Et framtidsrettet kvotesystem». Nærings- og fiskeridepartementet arbeider med oppfølginga av forslagene som kom inn i en høringsrunde i fjor vår, med sikte på å fremme en stortingsmelding for behandling i vårsesjonen 2019.