Folkebladet har fått inn reaksjoner på at det ikke er gjort noe med veikrysset på Fossbakken. I 2012 var det stor oppmerksomhet om tiltak etter at tre Tromsø-menn døde i en trafikkulykke.

Gjort mindre tiltak

I 2013 sto regionvegsjef i Region nord Torbjørn Naimak fram og sa at veien skulle utvides og forbikjøring ved krysset skulle forbys. Det skulle brukes to millioner kroner på tiltak.

– Det er gjort en del mindre tiltak og skilting i krysset og bussfeltet, sier Naimak.

– Har skilting om forbikjøring forbudt kommet opp?

– Det husker jeg ikke i farta. Men det kan Geir Jørgensen i Statens vegvesen i Harstad svare på. Han har oversikt over de konkrete tiltakene, sier Naimak.

Folkebladet forsøkte å ringe Jørgensen torsdag, men fikk ikke kontakt.

Utenom Fossbakken

Naimak slipper samtidig en nyhet om den fremtidige vei- situasjonen på Fossbakken.

– Vi jobber nå med ei utredning for E6 gjennom hele Sør-Troms. Konklusjonen i denne utredningen kommer til å bli at det beste vil bli å legge E6 utenom Fossbakken, på oversiden av eksisterende E6. Det er av sikkerhetsmessige hensyn, men også fordi det er kronglat vei både på sørsiden av krysset og på nordsiden, sier Naimak.

– Gjør vi det kan vi holde høyden slik at vi slipper så mye stigning og dårlig kurvatur som er der på begge sider. Dette er den klart beste og anbefalte løsningen for trafikksikkerheten og ikke minst for tungtransporten, sier han.

Neste Nasjonal transportplan

– Dette er heller ikke en enormt lang strekning. Når du kommer sørfra kan du gå rett fram før det begynner å gå nedover mot Fossbakken, fortsetter Naimak.

– Hvor langt fram i tid er det snakk om?

– Dette er forarbeidet som gjøres i forbindelse med neste Nasjonal transportplan. Den skal behandles i Stortinget i 2021. Etatenes forslag kommer ved årsskiftet 2020–2021. Om ikke lenge kommer vi til å legge fram forslag til tiltak på E6 fra Bjerkvik til Nordkjosbotn. Da vil også kommunene og fylkeskommunene få mulighet til å komme med uttalelser, sier han.

– Men dette betyr vel at en ikke setter inn flere tiltak rundt krysset slik det er i dag?

– Det kan være mindre tiltak som lå i tiltakspakka, men jeg husker ikke dette i farta, svarer Naimak.

Bør prioritere Fossbakken

Lavangen-ordfører Bernhardt Halvorsen tar godt imot de nye planene hos Statens vegvesen.

– Ingenting er bedre enn denne løsningen. Da får vi all tungtransport ut av boligområder. På den traseen slik den er i dag blir jo større kjøretøyer stående fast både nordover og sørover. Dette vil bli et stort løft for transportnæringa, og vi slipper alvorlige ulykker som i 2012. Opp gjennom årene har det vært en god del ulykker på Fossbakken. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at Lavangen kommune vil gå inn for disse planene. Og skal vegvesenet prioritere noe langs denne strekningen bør det bli Fossbakken, sier Halvorsen.

– Hadde de også fått med jernbanen parallelt hadde det blitt veldig bra, avslutter han.

NY TRASÉ: Vegvesenet foreslår å legge om traseen for E6 forbi Fossbakken.
PENSJONERER SEG: Regionvegsjef Torbjørn Naimak går av med pensjon 1. desember i år. Turid Stubø Johnsen blir ny regionvegsjef i nord. Foto: Knut Opeide / Statens vegvesen