Det høres kanskje litt for utrolig ut, men så må det kanskje også nevnes at Kari heller ikke er en helt vanlig ansatt. Mer bestemt er Kari en såkalt chatrobot, som døgnet rundt kan svare på spørsmål om kommunale tjenester. Fra 20. august vil KommuneKari være i funksjon på Lenvik kommunes hjemmeside.

- KommuneKari er begynnelsen på en teknologisk utvikling som vil gi store muligheter for bedre informasjon, bedre tjenester og mer effektivisering, sier informasjonssjef i Lenvik kommune, Arve Svestad.

Database med 3.000 svar

Innbyggerne kan spørre KommuneKari om alt fra fristen for å søke barnehageplass, om en kan bygge veranda uten å søke og når biblioteket er åpent. I en pressemelding fra kommunen opplyses det at chatroboten per i dag inneholder over 3.000 svar, altså en database som inneholder det aller meste av det innbyggerne lurer på om kommunen. KommuneKari vil også være i kontinuerlig utvikling.

– Hun svarer på tekstbaserte spørsmål og hjelper brukerne med å finne frem til faktiske opplysninger, både på våre og andres nettsteder. Det vil spare tid for både innbyggere og ansatte, påpeker Svestad.

Prosjektleder for digitalisering, Vegard Bogstrand, legger til at tjenesten er i tråd med vedtatte kommunale strategier for innbyggerdialog, tilgjengelighet og digital utvikling.

Sparer ressurser

KommuneKari vil være å finne øverst på forsiden på kommunens hjemmeside, samt nederst til høyre på de andre sidene på nettportalen. Siden juni måned har der vært jobbet med å legge inn automatiske svar som er tilpasset Lenvik kommunes tjenester, men fortsatt vil det gå en del tid før tjenesten er fullt ut optimalisert.

Leder av Lenvis kommunes kundetorg, Hennie Eidissen, tror KommuneKari kan gi gode resultater, hvis hun blir brukt på riktig måte.

– Mye av det hun kan svare på er standardsvar som kundetorgets medarbeidere i dag gir. Hvis Kari kan håndtere en større del av henvendelsene, kan kundetorgets knappe ressurser brukes på arbeidsoppgaver som ikke kan automatiseres, sier hun.

Dette kan for eksempel dreie seg om oppgaver som krever vurderinger og bruk av skjønn.

Tommel ned

Dersom brukerne stiller spørsmål Kari ikke kan svare på, kan man gi tilbakemelding direkte om dette. «Tommelen ned», vil være et signal om at databasen må oppdateres på akkurat på dette området.

– Hva koster det å ha KommuneKari i drift?

– I en prøveperiode på to måneder koster det igjenting, og etter denne tid vil det koste noen få tusenlapper i måneder — det er altså ikke den store økonomiske saken, sier Svestad til Folkebladet.

Etter prøveperioden vil Lenvik kommune evaluere funksjonen og bruken av KommuneKari, og ut ifra dette avgjøre om chatroboten skal bli en permanent tjeneste.

Intelligent søkemotor

Svestad vil ikke si at KommuneKari er en form for kunstig intelligens, men mer at det er snakk om en mer intelligent søkemotor.

– Så det er ikke fare for at Kari blir så lur at hun tar over hele kommunen?

– Det ligger nok litt lenger fram i tid, humrer Svestad før han legger til:

– Kari vil avlaste kundetorget på en del basisspørsmål, samt kanskje en del andre ting, og det er et skritt i riktig retning.

Rundt 40 kommuner har tegnet avtale med firmaet Sem&Stenersen Prokom, som står bak KommuneKari. Sarpsborg er en av kommunene som allerede har Kari i drift.