I starten av juli benyttet Harr seg av betalingsautomaten på Bardufoss lufthavn. Det skulle være seg å være vanskeligere enn han først trodde.

– Etter mye om og men fikk jeg betalt for parkeringen, men kort tid etter fikk jeg en faktura i posten på som krever betaling for parkeringen. Jeg har fått bekreftet fra banken at jeg faktisk betalte på automaten og nå får jeg ikke tak i verken parkeringsselskapet eller kreditselskapet som skal ha betalingen. Systemet er alt for dårlig, og dette synes jeg ikke er greit. Jeg blir ikke å betale denne fakturaen, sier Harr til Folkebladet.

Systemet

Det er Apoca Parking Norge, datterselskapet til Europark som drifter den betalte parkeringen på flere flyplasser i Norge. Både Evenes og Tromsø har samme betalingssystem.

– Hvis de opplever problemer de også, kan det være at mange opplever det samme som meg. Betaler noen den ekstra regningen, altså betaler dobbelt, kan det være snakk om mye penger, sier Harr.

Han tror det kan være et teknisk problem som skaper så mye trøbbel for de parkerende.

– Det gikk veldig tregt når man skulle betale. Nettforbindelsen falt stadig ut og i en kø på åtte-ti stykker, var det mange som kom med bannskap og valgte å forlate betalingsautomaten uten å ha fått betalt, sier han.

Henvendelser

Lufthavnsjef Jørn Limo er på ferie, men Stein Erik Strømseth, driftstekniker for Avinor på Bardufoss flyplass forteller at de opplever at parkerende henvender seg til dem på grunn av parkeringsautomatene og betalingssystemet.

– Det hender at folk tar kontakt med oss på grunn av parkeringsautomatene. Da henviser vi videre til Europark som skal ta seg av dette, forteller Strømseth

Folkebladet har forsøkt å komme i kontakt med Apoca Parking Norge, eller Europark, men har ikke lyktes å få et tilsvar fra de i saken.

De ansatte ved Avinor på Bardufoss Lufthavn har fått flere henvendelser vedrørene parkeringen. Foto: Trond Sandnes