Johannes Enoksen reagerte sterkt etter at kona Jorunn, som er drosjesjåfør, hadde fått med seg over NRK Troms-nytt at fylkesråd for sam-ferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo, sa at utbedringen av de to tunnelene til Fjordgård på Senja kan bli for kostbar.

Vet ikke hva som stemmer

– Jeg har jo blant annet lest i Folkebladet i sommer at utpå senhøsten starter arbeidet med å utbedre det som mange mener er to av de verste tunnelene på hele Senja; Fjordgård- og Ørnfjordtunnelen. Når vi nå plutselig hører at det sies at utbedringen av de to tunnelene kan bli for dyr, ja da er det mange her i Fjordgård som lurer på hva som skal skje eller ikke skje, sier Enoksen.

Turisteksplosjon

Han forteller at Ørnfjordtunnelen som først ble bygd kom på 70-tallet, mens Fjordgårdtunnelen sto ferdig en gang på 80-tallet.

– Og etter det er det nokså lite som er gjort for å bedre sikkerheten i disse to tunnelene, sier Enoksen.

Kort varighet

Enoksen sier at problemet i begge tunnelene er at det er lekkasje i både tak og vegger, og at det derfor er våt veibane både sommer og vinter.

– I tillegg er det omtrent ingen asfalt igjen av det som ble lagt for 30-40 år siden. Det pøses stadig vekk på med asfalt som skal reparere hullene, uten at dette varer særlig lenge. I Fjordgårdtunnelen som er lengst må det også gjøres noe med de minste utkjørslene, som er så smale at det skapes trafikkfarlige situasjonen når kjøretøyer møtes.

Johannes Enoksen sier at både han og de som bor i Fjordgård nå er lei av alt prat om hva som skal gjøres, og hvor dyrt det hele vil bli.

– Ikke mine egne ord

Fylkesråd Ivar B. Prestbakmo sier i en SMS til Folkebladet at uttalelsen som verserer i NRK Tromsnytt der han sier at utbedringen av de to tunnelene kan bli for kostbar ikke er hans egne ord, men en «egen formulering» fra NRK.

Videre sier han til Folkebladet at det ikke er noe som er utsatt eller endret av planlagte tiltak.

Folkebladet spurte ham via SMS når man egentlig kan regne med at utbedringen av de to tunnelene kan komme i gang, men fikk ikke noe svar.

SJEKK: Geolog i Statens vegvesen, Martin Venås, har tidligere vært og sjekket taket i Ørnfjordtunnelen på Senja. Her med byggleder tunnel i Troms, Geir Larsen (t.h). De var ute på oppdrag fra Troms fylkeskommune som er tunneleier. Foto: Carina Hansen
IS: Isproblematikken har lenge vært et kjent problem lenge både her i Ørnfjordtunnelen og Fjordgårdtunnelen. Foto: Carina Hansen