Kun forhold utenfor selskapets kontroll, som lovlig streik og uvær, er unntatt. Det opplyser Forbrukerrådet på sine hjemmesider.

— Å klage er lett. Sett deg ned med flybilletten. Bruk rettighetssjekken på forbrukerrådet.no/fly for å finne ut hva du har krav på. Fyll så ut klageskjemaet for erstatning hos flyselskapet. Det tar bare et kvarter, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Flere sjekker rettighetene sine

Forbrukerrådet opplyser at de sommeren 2016 opplevde en storm av henvendelser om flyrettigheter på grunn av mange kanselleringer og lange forsinkelser. Siden den gang har det vært en sterk økning i bruk av informasjon om flyrettigheter på Forbrukerrådets hjemmesider.

— Vi synes det er veldig bra at folk sjekker rettighetene sine. I sommerperioden fra første juni til i dag i slutten av juli har 35 625 forbrukere brukt flyrettighetssjekken. Det er en økning fra samme periode i fjor hvor 32 750 var innom samme nettsted, sier Flesland.

Dette har du rett på

Har flyselskapet ansvar for innstillingen eller forsinkelsen, har du rett på kompensasjon. Det er laget standardsatser som du får uansett om du har utgifter eller ikke. Har du hatt større utgifter enn hva kompensasjonen dekker, kan du søke om erstatning for disse mot dokumentasjon.

— Typiske eksempler på årsak til forsinkelser er mannskapsmangel og teknisk feil. Er årsaken derimot lovlig streik eller uvær kan du ikke kreve kompensasjon, forteller Flesland.

Satsene for kompensasjon er basert på flyreisens lengde og hvor mye du er forsinket. Flyr du for eksempel Oslo – København vil du ha rett på 250 euro, fra Oslo til Roma vil du ha rett på 400 euro og Oslo – New York vil det være 600 euro.

Du vil også ha rett på mat, drikke og hotellovernatting om nødvendig, mens du venter på at flyet skal komme seg i luften. Likevel må det ha gått en viss tid før du har rett på kompensasjon. Rettighetene får du eksempelvis etter to timer på reiser i Norden, tre timer på reiser til sør- og mellom Europa og fire timer utenfor Europa.

Slik klager du

Gå til forbrukerrådet.no/fly og regn ut hva du har rett på.

Ta kontakt med flyselskapet via flyrettighetssjekken. Flyselskapet må få en sjanse til å gjøre opp for seg. De aller fleste sakene løser seg direkte mellom passasjerene og flyselskapet. Får du ikke det du har rett på, kan du klage til Transportklagenemnda/fly. Er innstillingen eller forsinkelsen skjedd utenfor Norge, og du ikke kommer noen vei med flyselskapet, kan Forbruker Europa veilede deg til rett instans.

Rettighetene gjelder ved flyvninger innenfor EU/EØS, til og fra EU/EØS om flyselskapet er registrert i EU/EØS og fra EU/EØS om flyselskapet er registrert et annet sted.