– Det går bare fint. Vi har nye båter oppe hver dag, forteller daglig leder Ståle Richardsen.

Han er sikker på at investeringen har vært positiv for bedriften.

– Ja, absolutt. Det har hatt mye å si for utviklingen til bedriften. Men vi håper jo at dette bare er begynnelsen. Etter hvert har vi behov for en hall også, slik at vi kan benytte utstyret og jobbe like godt på vinteren. Heldigvis har vi lokale eiere som ønsker å utvikle bedriften, skryter Richardsen.

Økt betraktelig

Økonomiansvarlig i Botnhamn Sveis, Alexander Asbøl forteller om økt pågang spesielt hos private kunder.

– Vi har tatt opp 27 private båter siden starten av juni, i tillegg kommer oppdretts- og mindre fiskebåter. Liften har vært i bruk hver eneste dag, og vi har et snitt på 1.2 løft om dagen, sier han.

Han er også overrasket over den pågangen som har vært etter man tok i bruk liften.

– Trykket og etterspørselen har vært større enn forventet, faktisk. Vi klarer å ta det unna, men det har hendt at noen har måttet vente en uke. Nå er det jo fullt kjør i oppdrettsnæringen for tiden, så vi forventer enda større pågang fra dem når høsten og vinteren kommer, forteller Asbøl fornøyd.

Langveis

Både Richardsen og Asbøl gleder seg også over at kundene strømmer på fra Senja så vel som områdene rundt.

– Vi har faktisk hatt en kunde fra Vadsø innom. I tillegg hadde vi en seilbåt fra Tyskland på vei til Svalbard oppe på en lørdag. forteller Richardsen.

– Seilbåten var bare oppe i 3-4 timer før vi satte den ut igjen, forteller Asbøl fornøyd.

Han forteller om bra kundemasse i områdene rundt Senja.

– Vi har hatt en del folk innom fra Dåfjord, Hansnes og Reinøy faktisk. I tillegg er det mange fra Senja som bruker oss, sier han.

Fornøyde

Både Richardsen og Asbøl har inntrykk av at kundene er fornøyde med tilbudet i Botnhamn.

– De sier at de er fornøyde. Det er jo et godt tilbud, konstaterer Richardsen.

Asbøl tror også prisen har vært avgjørende for den store etterspørselen.

– Det er jo relativt billig for kundene. Vi tar i utgangspunktet bare betalt for løftet, så kommer det an på hvor mye kundene gjør selv og hva de kjøper hos oss. Men et godt tilbud er det, avslutter Asbøl.

FORNØYD: Økonomiansvarlig ved Botnhamn Sveis, Alexander Asbøl er fornøyd med den nye liften. Pågangen har vært større enn ventet, men de klarer likevel å ta unna alt.