Det ble søkt øremerkede tilskuddsmilder fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet, som skal gå til å sette i gang prosjektet om digitaliseringen før nye Senja kommune kommer på plass i januar 2020. I august i fjor kom beskjeden fra departementet om at de hadde innvilget fire millioner kroner i støtte til prosjektet.

– Kommunene Berg, Lenvik, Torsken og Tranøy samarbeider for å møte fremtidens utfordringer og forventninger fra både brukere, innbyggere og ansatte, gjennom å fornye, forenkle og forbedre kommunens arbeidsprosesser og tjenester, skriver informasjonssjef i Lenvik kommune, Arve Svestad i en pressemeldig.

Arkivene

Byggesaks-, delings-, seksjonerings-, oppmålings-, landbruk-, skogvei og personalarkiv er de arkivene som skal digitaliseres.

– Digitaliseringen vil bidra til effektiv informasjonsforvaltning og gevinster for saksbehandlere, ledere, politikere, næringsliv og innbyggere. Fremtidig digital kommunikasjon med innbyggere, selvbetjeningsløsninger og digital saksbehandling er avhengig av at dette arbeidet skal gjøres nå, skriver prosjektleder Vegard Bogstrand i pressemeldingen.

Å ha et heldigitalt arkiv vil gjøre alt mer effektivt. Det vil redusere tidsbruken og øke kvaliteten på henvendelser og saksbehandling, øke sikkerheten, og samtidig redusere kostnader.

Nye løsninger

I samarbeidet om nye Senja kommune er det flere arbeidsgrupper som har som formål å finne best mulig platform og løsninger innenfor alle driftsoppgaver, også innen digitale tjenester.

KONTRAKT: De fire rådmennene Wenche Pedersen (t.v), Alf Rørbakk, Bjørn Fredriksen og Lena Hansson skriver under kontrakt med det danske selskapet Scanning AS som skal scanne alle papirarkivene fra de fire kommunene Berg, Lenvik, Torsken og Tranøy som skal gå inn i nye Senja kommune i januar 2020. Foto: Lenvik kommune