Knut Fjørtoft var født i Tromsø og vokste opp der, men flytta til Senja for noen år siden og åpnet sitt eget galleri. Han gikk bort i desember 2017.

– Jeg hadde planlagt en utstilling med hans grafikk, og i og med at han gikk bort, ble det i år. Jeg har kjent han i noen år og da han flytta hit følte han at han ble adoptert, og at lokalmiljøet tok vare på han. Han var i ferd med å bygge opp et kunstnerfellesskap her på yttersia. Jeg savner han dypt, han var en sterk personlighet. En som kunne være skarp og varm på samme tid, forteller Georg Blichfeldt.

Klar signatur

Det var mange som fant veien til Kråkeslottet for å se utstillingen, en utstilling som er lydsatt av Geir Johnsen og lyssatt av Øystein Heitmann.

– Jeg traff han første gangen i 1992, da han laga grafitt med motorsag i Trondheim. Han var en veldig konsekvent kunstner, en av de mest konsekvente jeg vet om. Bildene hans gjør inntrykk og er vanskelige å gå forbi. De er hinsides abstrakte og figurative. Han har en meget klar signatur. Det blir en egen atmosfære når slike mennesker går bort, mente Tommy Olsson, kunstkritiker i Klassekampen.

– Uendelig trist

Fra Tromsø kom Lydia Opøien, sammen med døtrene Kaja Kristoffersen og Hanne Lydia Opøien Figenschau. Sistnevnte er selv bildende kunstner.

– Vi gikk faktisk sammen på kunstskole i Kabelvåg for en del år siden og jeg besøkte han i fjor. Det uendelig trist at han er gått bort. Knut har satt tydelige spor etter seg. Jeg synes utstillingen var meget godt laga. Bildene, musikken og lyden dannet en flott enhet, mener Hanne.

Det var flere utstillere på Kråkeslottet, blant andre hadde sør-koreanske Ji Yeo en meget spesiell utstilling som var viet kvinnelige skjønnhetsoperasjoner, og Ben Wilsons bilder var malt på tyggegummi.

KUNST: Georg Blichfeldt og Tommy Olsson studerer utstillingen. Foto: Birger Caspersen
FAMILIE: Lydia Opøien sammen med døtrene Kaja Kristoffersen og Hanne Lydia Opøien Figenschau. Foto: Birger Caspersen