– Vi er klare, det eneste vi trenger nå er transport. Til nå har vi brukt rundt 200 000 kroner av egen lomme, og har ikke mer å gi selv. Derfor håper vi på sponsorer i det lokale næringslivet, men foreløpig har vi ikke fått napp, fortviler Sjøstrøm.

– Enormt potensial

Prosjektet ved navn Senja World Record Highline Project har allerede god støtte i ryggen, og kommer med et stjernelag av utøvere.

Han mener dette kan ha enorme ringvirkninger for Senja.

– Forrige livesending vi sendte hadde vi over 20 millioner seere. Den poteniselle eksponeringen for Senja som region og eventuellt sponsorer og samarbeidspartnere er enorm.Jeg skjønner ikke at ingen har vært interesserte ennå, sier han.

Men håpet gir han ikke opp.

– Det er 40-50 000 kroner det er snakk om. Jeg håper at noen kan komme på banen og hjelpe oss med dette, ber Sjøstrøm.

Trangt budsjett

Reiselivssjef i Visit Senja, Dan Bjôrk forteller at han gjerne skulle hjulpet til, men at det ikke lar seg gjøre.

– Jeg har prøvd alt jeg kan å hjelpe, men det går dessverre ikke. Vi har rett og slett ikke rom i budsjettet til å hjelpe David, sier han.

Også han mener at prosjektet og den internasjonale oppmerksomheten kunne vært bra for regionen.

– Det er jo potensielt en enorm eksponering. Jeg håper virkelig at de får det til, det kunne løftet Senja opp og frem på en helt spesiell måte.

– Synes ikke noe om det

Ordfører i Berg kommune, Roar Åge Jakobsen er ikke spesielt begeistret for at prosjektet skal gjennomføres på Senja.

– Hvis han vil så må han jo bare gjøre det. Jeg synes ikke det er noe flott med det i det hele tatt. Det er ikke dette vi ønsker å fremme turismen på i Berg kommune. At det kommer noen hit og ligger i telt og går på fjell og tau gir ikke kommunen eller reiselivet noe som helst tilbake. Dette er bare et stunt, og det er uaktuelt for kommunen å støtte prosjektet.

Jakobsen er mye heller interessert i de turistene som be-nytter seg av den organiserte turismen på Senja.

– Vi ønsker heller de som bestiller seg fly til Tromsø eller Bardufoss og rom på Mefjord brygge eller andre steder. Da legger de igjen penger og mulig vekst til næringa. Det vil ikke dette stuntet gjøre.

Kapasitet

Jakobsen mener også at det er på tide at noen tør å stille spørsmålet om hvor mange turister man ønsker seg til Senja, og ikke minst hva kapasiteten er.

– Hvor mange turister er det vi klarer å ta unna? Vi må tørre å spørre oss om hvor mange turister vi ønsker oss hit. Jeg vil ikke ha noen masseturisme som det ikke er tilrettelagt for. Den type turisme Sjøstrøm reklamerer for med stuntet sitt er gratis turisme. Er det det vi ønsker til Senja?

Dan Bjôrk er delvis enig med Jakobsen.

– Det er klart at vi skal ta vare på Senja og satse på bærekraftig turisme. Jeg har for lite kunnskap om highline-miljøet til å si noe om mulige ringvirkninger, men jeg ønsker samtidig David hjertelig velkommen til oss, sier han.

Samarbeid med Hamn i Senja

Den ene lokale aktøren som har støttet prosjektet er Hamn i Senja. De skal forsørge Sjøstrøm og hans team med kost og losji under oppholdet.

– Vi skal være på Senja i to uker, så vi skal ha et arrangement på Sukkertoppen i sam-arbeid med Hamn i Senja, hvor en rekke utøvere skal gå over en line på 1000 meter. Det blir også spektakulært. I tilleg skal vi prøve oss på et årlig arrangement med yoga og highline på Senja som skal hete Midnight Highline Festival. Vi er utrolig takknemlig for at Hamn er villig til å sponse, men vi trenger litt til for å gjennomføre det.

Ikke enig

Heidi Munkvold i Hamn i Senja ser stor verdi i å ta imot og støtte Sjøstrøm og hans team.

–Vi støtter dem med et opphold til en verdi av ca 170 000 kroner. Det er fordi vi ser verdien i denne type prosjekter og folk. De er så absolutt med på å sette Senja på kartet og har alltid gitt noe tilbake. Hos David har vi gjort en avtale med deres filmteam hvor vi blant annet får en film fra Hamn som takk, noe som vil ha stor verdi i vår markeds-føring. I tillegg skal vi sammen med dem ha et arrangement hvor de skal gå på line over juvet oppe ved Sukkertoppen, samtidig som vi sender live slik at man kan sitte nede på bruket og se på, forteller hun.

Hun er heller ikke enig med Jakobsen i at prosjektet ikke har verdi.

– Nei, det kan jeg ikke være enig i. Vi opplever en økende interesse fra denne type turister, og det er så absolutt folk som legger igjen penger. Ut-øvere i denne typen sport, og at på til på verdensrekordnivå, har alltid et godt kontaktnett innenfor store internasjonale mediaselskaper. De er også avhengig av å være flinke med sosiale medier. Derfor er verdien i markedsføringen de gjør gull verd selv om ikke alle fysisk legger igjen store summer. Deres verdensrekord-forsøk får blant annet dekning av både NRK, National Geograph og Discovery.

Drømmer om rekorden

Så får man vente og se om David Sjøstrøm får oppfylt drømmen om verdensrekorden på Senja. En rekord som i dag er på 2100 meter skal slåes med å gå 3000 meter på line.

– Dette kommer til å vise fram Senja fra sin beste side, det er jeg sikker på. Vi skal sende den spektakulære naturen ut til hele verden, avslutter Sjøstrøm.