Denne uken presenterte inkassobyrået Lindorf tall over mislighold gjeld i Norge for det første kvartal i 2018. I Midt-Troms er det flere kommuner som skiller seg ut, både negativt og positivt.

Verst

I Torsken kommune på Senja har tallene på misligholdt gjeld skutt i været. I denne kommunen har det vært en økning med 28,4 prosent i antall anmerkninger, sammenliknet med tall fra første kvartal i fjor. I tillegg har kommunen høyest andel personer med anmerkning.

Også Lenvik kommune har hatt en negativ utvikling på antall personer med anmerkninger. Her har Lindorf registrert en økning på 11,9 prosent. Kommunen er også den som har høyest anmerkningsbeløp, rett i underkant av 146 millioner kroner.

På landsbasis er til sammenligning 260.054 personer nå registrert med betalingsanmerkning, eller 5,7 prosent av landets befolkning.

Best

I motsatt ende av skalaen finner vi Tranøy som ikke bare er har lavest grad misligholdt gjeld i Midt-Troms, men har best tall i hele fylket.

Tranøy har en nedgang på hele 33,7 prosent når det kommer til antall personer med inkassogjeld. Også antall anmerkninger har gått ned, 25,9 prosent.

Forskjell

Lindorf forteller i en pressemelding til Folkebladet at kommunenes størrelse har innvirkning på statistikken.

– Vi ser at enkeltkommuner har mange innbyggere med betalingsanmerkning. Det er samtidig viktig å huske at dette ofte er kommuner med få innbyggere, der virkningen av en person til som får anmerkning synes bedre i statistikken enn i større kommuner, sier administrerende direktør Siv Hjellegjerde Martinsen i Lindorff.

Hun oppfordrer alle som får problemer med betaling av gjeld å ta kontakt med leverandør eller et inkassoselskap.

– De man skylder penger til er ofte positive til å finne en løsning, for eksempel i form av betalingsutsettelse, nedbetalingsavtale eller mulighet for å returnere en vare, sier hun.

Banksjef Siri Lund i Sparebank1 Nord-Norge sier de ikke har samme oppfatning når det kommer til misligholdt gjeld.

– Vi kjenner oss ikke igjen i tallene og økningen på misligholdt gjeld som Lindorf har. Tvert imot erfarer vi at kundene våre er flinke til å ha kontroll på sin gjeld og følger betalingsplanene. Misligholdet har hos oss vært stabilt lavt over år. Dersom en kunde skulle få betalingsproblemer er min oppfordring å ta så tidlig som mulig kontakt med sin personlige rådgiver i banken, sier hun til Folkebladet.

Hun tror en av årsakene kan være at de i hovedsak jobber med boliglån.

– Kanskje er det slik at kundene generelt er flinkere å passe på boliglånet sitt og betaler dette først, avslutter hun.

GJELD: Flere kommuner i Midt-Troms har økt mislighold gjeld i forhold til samme tid i fjor. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix Foto: Erlend Aas / NTB scanpix