Vel 30 medlemmer av LHL Finnsnes og omegn var med på den todagers bussturen til Narvik og Riksgrensen tirsdag og onsdag denne uka. Turens rutinerte reiseleder, Gudmund Johansen, ønsket deltakerne velkommen om bord i bussen og med på turen ved starten på Finnsnes. Han ga en rask gjennomgang av hva man skulle oppleve og så lot han den enkelte falle til ro, i alle fall en liten stund. Da man passerte grensa til Målselv kommune, kunne han fortelle det meste om kommunen, både størrelse, innbyggere, næringsveier og innvandringshistorie. Og slik fortsatte han å øse av sitt kunnskapskammer, kommune for kommune.

På Lapphaugen var første stopp, der fikk man noe å drikke og noe å bite i. På turen dit fikk man høre det meste om den gangen tyskerne opplevde sitt første nederlag, om general Fleischers innsats og om regjeringen Nygaardsvolds skammelige behandlingen av denne krigshelten. En behandling som førte til at han tok sitt eget liv.

Turen fortsatte, og Nordnorsk båtmuseum i Gratangen var neste stopp. Båtmuseet arbeider i dag for å dokumentere, formidle og ivareta kunnskap knyttet til båter og båtbruk i Nord-Norge, både i samisk, kvensk og norsk tradisjon. Nordlandsbåten regnes som en felleskulturell båt for disse tre gruppene og muset har verdens største samling av nordlandsbåter, hvorav den eldste er fra 1825. Museumsbestyrer Terje Flaaten-Stokkan ga en interessant gjennomgang av både Gratangens fiskehistorie og om de forskjellige båtene.

Etter hvert kom vi inn i Narvik kommune, med tilhørende orientering. På vei dit passerte vi den nye Hålogalandsbrua, som etter planen skulle stå ferdig i oktober i år, men som er blitt noe forsinket. Et utrolig imponerende byggverk, som faktisk blir oppført av et kinesisk firma. Brua er Norges nest lengste hengebru etter Hardangerbrua. Den blir 1.533 meter lang og med et fritt spenn på 1.145 meter. Tårnene er 179 meter høye.

Vi sjekket inn på Grand hotell i Narvik, hvor det ventet en velsmakende lunsj. Så fikk vi selskap av Elena Badanina fra Krigsmuseet og dro til Beisfjord. Der hadde tyskerne fangeleir under krigen, først for jugoslaviske fanger og senere for russiske. De første jugoslavene kom dit i april i 1942. De var partisaner, for det mest slovaker og i aldersgruppen fra 14 år og oppover. Siden de var partisaner, mente tyskerne at de ikke kom inn under Genève-konvensjonen for krigsfanger og behandlet dem deretter. De ble satt til tvangsarbeid, blant annet å bygge vei mot Bjørnfjell. De jobbet 15 timer om dagen, fikk lite mat og selv om sivilbefolkningen gjorde sitt beste for å hjelpe dem, tok arbeidet og sykdom knekken på de fleste. Av totalt vel 900, var det kun 96 som overlevde. De ble sendt til en fangeleir i Korgen, og så kom russerne. De fikk ikke all verdens gode behandlingen de heller, men der var det adskillig flere som overlevde.

Tilbake til hotellet og under enn bedre middag fikk man besøk av Steingrim Sneve, som kunne fortelle om jern og Narvik. Han startet med den geologiske bakgrunnen for en av verdens største konsentrasjoner av jernmalm i Kiruna og hvordan gruvesamfunnet utviklet seg. Så kom tiden da man fant at man skulle bygge jernbane til Norge, noe som først et privat selskap prøvde seg på og gikk konkurs. Så tok Norge og Sverige tok jobben i fellesskap. Man fikk en spennende og detaljert beretning om jernbanebyggingen, om Svarta Bjørn og andre kjente personligheter fra den tid, om Victoriahavns overgang til Narvik by og moderniseringen av LKABs malmhåndteringen, som har kommet etter hvert. Det er utrolige mengder malm som skipes ut hver dag, men moderniseringen av håndteringen har gjort at gruveselskapet har gått fra å være den største arbeidsgiver i Narvik til å ha omkring 300 arbeidsplasser.

Neste dag var det tid for Narvik krigsminnemuseum. Der ble man tatt imot av museumsdirektør Ulf Eirik Torgersen. Narvik krigsminnemuseum er en sammenslåing av Nordland Røde Kors Krigsmuseum og Nordnorsk fredssenter. Det nye museet ligger på Det 4. hjørnet i Narvik sentrum og ble åpnet i 2015, og har som slagord «For å skape fred, må man forstå krig». Med utgangspunkt i det tyske angrepet på Narvik i 1940 og de påfølgende årene med krig, forteller utstillingene de dramatiske historiene om kampene om Narvik og andre verdenskrig i Nord-Norge.

Museumsdirektøren veiledet forsamlingen gjennom museet og den historien det forteller på en meget fyldig og interessant måte. De mange spørsmål tydet på at folk var interessert.

Og så var det reiseleder Gudmund Johansen store overraskelse. Man skulle ha en kaffepause i museets kafé og til den hadde han nemlig bestilt napoleonskake til samtlige. noe som bragte frem mye latter.

Da var tiden kommet til å begi seg på hjemveg, men ikke uten en lite «harrytur». Vi dro opp til Katterjåkk i Sverige og besøkte butikkene der. Og adskillige tunge bæreposer som kom tilbake til bussen. Det gikk for det meste på kyllingfilet og bacon, men også andre «godiser» som svensk sild og ost var nok med.

Johansen minnet også om Vassdalsulykka i 1986 da vi nærma oss Bjerkvik.

På veien hjem var det stopp på Lapphaugen igjen og denne gangen var formålet å spise middag. Det var en skikkelig kulinarisk opplevelse. Man fikk salt fårekjøtt, med hjemmelaget kålrabistappe og det kjøttet var helt utrolig mørt og velsmakende. Et måltid som vil bli husket.

Jeg syntes det var en kjempeflott tur. Vi fikk oppleve mye spennende og det var et hyggelig reisefølge som hadde det trivelig sammen. Kanskje vel mye krig, man kunne kanskje ha bytta ut et av de krigerske innslagene med et besøk på kaia hvor de skiper ut malmen. Det skal være utrolig spesielt å se hvor mekanisert det er blitt, mente Emilie Lind.

Fart: Det var god fart på turgjengen for å komme til gode svenske mattilbud! Foto: Birger Caspersen
Buss: To glade LHL-ere på tur. Foto: Birger Caspersen
Historietime: Museumsbestyrer Ulf Eirik Torgersen fortalte krigshistorie fra 1813 til 1945. Foto: Birger Caspersen
Valg: Og så var det valgets kval. Hva skal man ta av alt dette fristende i kjøttdisken? Foto: Birger Caspersen
Minnesmerke: Minnesmerke over de russiske fangene som døde i Beisfjord. Foto: Birger Caspersen
Museum: Nordnorsk båtmuseum i Gratangen. Foto: Birger Caspersen