Signeringen var av hurtigbåtkontrakten på linje 2, Tromsø-Harstad, linje 3 Tromsø-Skjervøy og linje 4 Tromsø-Lysnes.

Det var 12. mars i år at Nordled AS ble presentert som vinnere av hurtigbåtanbudet.

Dette er første gang at de tre hutigbåtlinjene ble lyst ut som en samlet kontrakt.

Billigst

Norled var billigst av tilbyderne, med et anbud på omlag 75 millioner kroner per år og fra 1. januar 2020 skal de nye båtene være på plass.

De nye båtene vil ha 296 sitteplasser, mot 250 i båtene som frakter passasjerer på ruta i dag.

– Det er 38 sykkelplasser på de nye båtene, og det vil jo nesten være en revolusjon for sykkelturismen, sa Ivar B. Prestbakmo til Folkebladet den gang anbudsvinneren ble presentert.

Han la til at det ikke er det eneste som vil gjøre det enklere for turistene å benytte seg av hurtigbåtene.

– De nye båtene vil jo nesten ha doblet bagasjekapasitet i forhold til dagens båter. Og så er det jo et kjempepluss at toppdekket på båten vil være åpent, slik at passasjerene kan gå ut og nyte utsikten underveis, påpekte han.

Kontraktstiden er på ti år, men opsjon for ytterligere fem år gjeldende fra 2020.  Det er Boreal som har anbudet i dag, og som har driftet siden 2010.

Attraktivt

Ifølge Troms fylkestrafikk reiser rundt 240 000 mennesker på disse linjene.

I en pressemelding fra Troms fylkestrafikk sier fylkesordføreren at det blir et atraktivt tilbud til reisende i de kommende årene.

– Linje 3 og 4 har samme kapasitet som dagens båter. På linje 2 vil det bli bygd to nye fartøy. Sammen med økt komfort ligger dermed forholdene til rette for at hurtigbåttilbudet skal være attraktivt i årene som kommer, forteller fylkesordføreren.

Fylkesordføreren tar regionsjefen i Norled i hånden etter å signert den hittil største hurtigbåtkontrakten i Troms. Foto: Troms fylkestrafikk