Arntzen bor i Fredrikstad og har eid båten som i dag heter « Anna Minde» i 40 år. Fiskekutteren som er fra 1942 er ombygget til seilskute.

Grundig beskrivelse av båten

Historien bak båten er at galeasen « S/K Salangen T-2SL» ble bygget 1898. 1927 ble hun ombygget med motor og hjelperigg. Ved slaget om Narvik april 1940 ble hun rent i senk av en tysk destroyer. Etter ett år på havets bunn ble vraket hevet, og lik båt ble bygget som krigsskade erstatning. Den nye båten fikk navnet « M/K Rotvik T-2SL» I 2006 fikk hun navnet «Anna Minde». Eieren sier at Anna Minde er i generelt god stand, og et vakkert syn for øyet. Han har laget en svært grundig beskrivelse av båtens tilstand, både hva som er bra og hva som han mener må gjøres med båten.

– Ny eier vil få vite alt jeg vet om skuta, og det er det meste, etter 40 års samliv. Jeg ønsker kun en lykkelig fremtid for henne, hvilket betyr at ny eier har forutsetninger for at bli lykkelig med henne. Ny eier må følgelig oppfylle disse betingelser, før jeg avhender henne, skriver han i et brevet som omhandler båten.

Vemodig å kvitte seg med båten

Arntzen forteller til Folkebladet hvorfor han vil selge båten.

– Bakgrunnen er at jeg av helsemessige årsaker ikke kan ha båten lengre. Jeg er 62 år og har hatt den i 40 år. Siden jeg selv ikke har kapasitet til å ha båten er det bedre å finne noen andre til å ta vare på båten. Det hadde vært topp om den kom tilbake til Salangen. Betingelsen er at de som overtar blir glad i og kan ta vare på den, sier han.

– Er det ikke litt vemodig å kvitte seg med den?

– Jo, det er helt klart vemodig, svarer Arntzen.

– Et smykkeskrin

Roald Østvik i Salangen forteller at det var far til Ari Behn som i sin tid tok båten sørover fra Lavangen.

– Ja, han jobba som lærer i Lavangen, forteller han.

– Denne båten er jo et smykkeskrin, og 400.000 kroner er steike billig. Det kan bli aktuelt å lage til en stiftelse, flere er interessert i å få båten hit til Salangen. Og eieren har også et ønske om at båten kommer tilbake hit. Men han kan ha den noen år til, så vi har tid til å jobbe med dette, forteller Østvik.

– Må ildsjeler til

Kultursjef i Salangen kommune, Kurt Jan Kvernmo mener det er verdifullt å få båten tilbake.

– Ja, dette er kjempespennende både for Salangen og båten som er herfra. Det er alltid greit å få gamle fartøyer hjem igjen. Denne skuta har virkelig levd litt av et liv, sier Kvernmo.

– Men problemstillingen er at den skal driftes. Og her må det nok mest sannsynlig inn personer som er interessert i å pusse båt, er nostalgiske og kan jobbe med gamle båter. Det beste vernet av gamle båter er igjennom drift. For en institusjon som et museum eller en kommune er det nok umulig å eie en slik båt. Her må de ildsjeler til. Denne båten har sjel og det må en stor innsats for å holde den flytende i lang tid fremover. Det må også en god del kapital for å gjøre dette. All ære til Østvik som jobber med å få den hit. Om de lykkes vil det bli et løft for Salangen, sier han.

Morten Dokka

VIKTIG: Roald Østvik er en dem som mener det er viktig å få båten tilbake til Salangen. Han sier «Anna Minde» er et smykkeskrin. Foto: Morten Dokka
FLOTT: Her er båten på slipp. Det er ei flott seilskute. Foto: Privat
ROTVIK: Her ligger båten i Rotvika i Salangen, før den ble omgjort til seilskute. Foto: Privat