Formannskapet i Målselv bestilte i mai 2017 en mulighetsstudie om Bardufoss lufthavn som transport- og logistikksenter for flyfrakt av sjømat. Nå er den ferstigstilt og onsdag behandlet kommunestyret saka politisk. Fra representant Morten Tomter (SV) ble det fremmet et punkt i innstillingen som tok opp hensyn til miljø og klima.

– Dette er et klassisk konfliktområde med klima-saken på ene siden og behov for arbeidsplasser, samfunnsutvikling, økonomisk vekst og profitt på andre siden. Desverre er det ofte klima som taper i. Når jeg leser studien ser jeg ingenting om klimakonsekvens eller vurderinger opp mot dette, sa Tomter fra talerstolen.

Tog

Videre påpekte han at i 2018 burde det være selvskrevet at miljø og klima skal tas hensyn til.

– Hvis en skal nå målsettingen om klimagassutslipp, at sjømat fra nord skal bli den nye olja, at sjømatindustrien skal øke med det femdobbelte og at vi skal sørge for opprettholde velferdstat i fremtiden — da er det bare jernbanen som kommer som et bærekraftig alternativ til fly eller vogntog. Fisken holder seg fersk i 16 døgn, det er nok tid til å få laks helt til Sør-Europa med tog, sa Tomter.

Han la så frem forslaget om at i det videre arbeidet må klima og miljø-konsekvenser legges inn som en faktor.

Teknologi

Vidkunn Haugli (V) ba kommunestyret være teknologioptimister.

– Man må regne med at flyene over tid blir drivstoffgjerrige. Elektriske fly er også en mulighet. Vær teknologioptimister i dette, ba Haugli.

Votering

Saken gikk til votering og et enstemmig kommunestyre tok studien til orientering og ordfører og rådmann følger opp rapportens anbefalinger gjennom dialog med sentrale aktører i regionen med mål om avklaring i sakens fremdrift innen høsten 2018.

Tomters forslag ble vedtatt 20 mot fem stemmer.

Onsdag ble det også avholdt et informasjonsmøte i Tromsø hvor mulighetsstudien blir diskutert blant annet med Visit Senja og Sjømatklyngen Senja til stede.

Kommunestyreprepresentant Morten Tomter (Sv) la frem en innstilling som tok hensyn til miljø og klima i det videre arbeidet med etableringen. Foto: Jan-Erik Bergstad