Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe, Silje Brandvoll, forteller til Folkebladet hvordan de ser tilbake på året som gikk.

Passasjertall

Allerede før første fly hadde landet 1. mai bestemte Widerøe seg for å kutte formiddagsflyene. Årsaken var at bookingtallene ikke var gode nok allerede før oppstarten. I januar 2018 ble også ruta mellom Tromsø og Bardufoss tatt ut.

Fly Viking

– Nei det hadde det ikke, svarer Brandvoll kort.

Destinasjoner

Skatter og avgifter skal ha økt med cirka 70 prosent fra 2012, opplyser Brandvoll videre. Det legger kjepper i hjulene for mer aktivitet på Barfufoss.

– Har dere planer om andre destinasjoner fra Bardufoss? Kommer jet-flyet til å lande her i fremtiden?

– Først må rammevilkårene bedres og flypassasjeravgiften få en mer distriktsvennlig innretning. Det er også viktig å være klar over at Forsvaret er i stor grad premissgiver for ruter til og fra Bardufoss, sier Brandvoll.

Silje Brandvoll, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe. Foto: Widerøe