De siste dagene har spesialfartøyet Bore Cat oppholdt seg i hovedleia like utenfor Finnsnes. Fartøyet eies av Multiconsult, og jobber på oppdrag fra Kystverket med å utføre grunnundersøkelsene.

– Det hele er et ledd i forberedelsene til neste Nasjonal Transportplan, som går fra 2022 til 2033. Vi er i en tidlig fase med å se på hvordan vi kan gjøre hovedleia mellom Harstad og Skjervøy enda bedre, sier senioringeniør Arnt Edmund Ofstad i Kystverket.

– Basert på innspill fra blant andre Hurtigruten og andre rederier som ferdes langs leia, undersøker vi spesielle punkter med sikte på utbedring. Vurderingene vil gå på om vi skal merke bedre eller fjerne stein eller fjell der det er for grunt — eller for smalt til at to fartøyer kan møtes, sier Ofstad.

Utbedringspotensial

Selv om det for noen år siden ble gjort en større jobb med å utbedre hovedleia og bileia i og ved Finnsnes, sier Ofstad at det fortsatt er utbedringspotensial.

– Hurtigruten har blant annet påpekt at skipene deres enkelte plasser kommer veldig nær bunnen på fjære sjø like ved Lundkaia, sier han.

– Ellers har vi spesielt nord for Finnsnes veldig mange snag som er merket med flytende merker. Disse koster oss mye i ettersyn og vedlikehold. Vi har en ambisjon om i størst mulig grad å erstatte dem med faste merker med lys, som er mer synlige. Ved Gibostad har vi flere slike flytende merker, i tillegg til at det der er smalt og grunt på enkelte plasser.

Hekkingen

Etter innspill fra fiskefartøy og frysebåter som trafikkerer til og fra Senjahopen omfatter undersøkelsene også å se på om noe kan gjøres med leia forbi Hekkingen ute i Malangen.

– I dag må disse båtene gå på yttersida av Hekkingen når de skal til og fra Senjahopen. Vi driver og ser på om vi i stedet kan flytte trafikken til Straumholla rett ut av Hekkingsundet, slik at de kan spare tid ved å gå indre lei. Det betinger imidlertid at en fjellrygg må bort, sier Arnt Edmund Ofstad.

Før noe kan gjøres, må Kystverket vite hvilken grunn de har med å gjøre — om det er faste eller løse masser. Og det her Bore Cat kommer inn.

– Vi undersøker også om det er forurensing eller levende organismer vi må ta hensyn til, sier Arnt Edmund Ofstad.

Selv om leia ved Finnsnes er blitt kraftig oppgradert de siste årene, er det fortsatt utbedringspotensial. Blant annet har Hurtigruten påpekt at det er grunt enkelte plasser ved lavvann, som her ved Lundkaia. Foto: Vidar Bjørkli