Årsaken er at reiselivsaktørene selv må stå til ansvar for turistene som kommer på besøk.

Leif Rubach synes det hele er litt merkelig. Han savner en tydelig skilting som viser hvor på Finnsnes turistinformasjonen faktisk befinner seg. Spesielt med tanke på de som kommer rullende langs veien.

– Jeg har selv sett at tusenvis av turister har vandret rett forbi turistinformasjonen. Ikke har det vært en tydelig plakat eller skiltoppheng og dette har jeg reagert på i mange år. I dag skjer alt på måfå, når bobilturister kommer kjørende vet de ikke hvor de skal og turistinformasjonen finner de ikke, det får vi høre, sier Rubach til Folkebladet.

Samtidig roser han informasjonen som er å finne på nett.

– Man finner mye og bra informasjon på nettsidene. Den digitale verden er kommet for å bli, men bobilturister og spesielt eldre turister er ikke så mye på nett. Man skal ikke undervurdere de eldres kunnskap om internett, men slik er det dessverre. Flesteparten er ikke på den digitale plattformen. Og når de besøker oss som ligger rett ved veien på vei til en av Senjafergene, så får vi høre at det er en elendig turistinformasjon på vei inn til Senja, sier Rubach.

Reaksjoner

Han synes det er trist at ikke flere reagerer på dårlig opplyst turistinformasjon.

– I fjor hang det en liten vimpel på veggen, det var alt jeg klarte å registrere. Jeg synes det er rart at ingen andre i reiselivsnæringen har reagert på dette. Det er synd for vi som driver på Senja trenger turistene og trenger at de blir møtt med god informasjon, sier Rubach.

Skilting

Reiselivssjefen i Visit Senja, som tiltrådte stillingen for kort tid siden, sier han ikke har oppfattet at dette har vært et problem tidligere.

– Turistene må vite hvor vi finnes, det er en forutsetning for å drive turistinformasjonen. Har de hatt vanskeligheter for å finne frem skal vi se nærmere på dette og gjøre noe med det. Et viktig arbeid vi også må gjøre er å overtale turister til å reise hit hjemme fra deres egen stue hvor enn de er i verden, om det er i Stockholm eller Berlin. Andre turistinformasjoner har gått heldigitalt, Harstad for eksempel, sier Dan Björk.

Om dette blir en fremtidig løsning for Visit Senja, er noe usikkert.

– Dette er noe man må diskutere og jeg vet ikke om det er rett for Senja. Et annet alternativ kan være en ambulerende turistinformasjon som reiser ut til godt besøkte steder for å snakke og kanskje overtale de til å bli igjen flere netter. I år skal vi holde turistinformasjonen som før i Kunnskapsparken, men skal da se nærmere på skiltingen, avslutter Björk.

Årets turistinformasjon åpner dørene i. juni, og holder åpent til august.

Senjatrollet: Leif Rubach har i en årrekke fått mange spørsmål angående turistinformasjonen på Finnsnes. Foto: Stian Jakobsen