Siden veien mellom Skaland og Ersfjord kom til på midten av 70-tallet, har lokalbefolkningen i Berg ønsket rassikring på strekningen.

I juli i fjor falt flere større steiner ned og ødela rekkverk og veibanen mellom Tungenesset og bygda Ersfjord. Snart ett år etterpå er veien enda ikke sikret.

– Denne veibiten har vært det største problemet i alle år slik vi ser det. Det er rett og slett unødvendig at det skal ta så lang tid å rette opp etter raset i fjor. Vi hadde et område uten rekkverk for noen år siden, men da kongen og dronningen var her for noen år siden var ble det fikset i rekordfart. Spørsmålet er derfor hvem fylkeskommunen verdsetter, sier leder av bygdelaget Havdønn, Geir Svendsen, til Folkebladet.

Liv

Svendsen sier det bare er flaks at det ikke har gått ut over liv og helse.

– Noe må gjøres og vi har ønsket oss rassikring der siden vi var unge og gikk på skole på Skaland. Vi har opplevd at snøras har kommet rundt bilen, og steiner som har rullet ned i veibanen. Det er bare tilfeldigheter som har gjort at det ikke har gått liv. Det er ikke bare på denne siden, men det raser ned både sommer og vinter på begge sider. Nå skulle det absolutt ha bli gjort en jobb der, fortviler Svendsen.

På andre siden av nesset er Tungenesset rasteplass, eller «milliondoen» som den har blitt kalt på folkemunne.

– Vi vet jo at siden veien åpnet har det vært en utfordrende strekning. På denne siden står biler parkert og noen overnatter på plassen, gjerne over flere dager. Det var ikke så lenge siden en stor stein lå der biler hadde stått. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å overnatte der, sier Svendsen.

I disse dager jobber Statens vegvesen på vegne av Troms fylkeskommune, med prosjektering av rassikring av området.

– Det er positivt at de har det på tapeten og at det kanskje blir gjort noe før det går liv. Dessverre er det en tendens at det blir fortgang når det skjer noe, men synd at vi kanskje må vente til det skjer, avslutter Svendsen.

Ikke trygt

Knut Øvervoll i Statens vegvesen bekrefter at de ikke har vært inne i det rassikrede området mellom Tungenesset og Ersfjord.

– Det er en årsak til at vi ikke har gjort noe på strekningen. Vi som skal utføre jobben må være sikker på at det er trygt å jobbe i området. Det er en forskjell på å stå inne i det rasutsatte området, og kjøre forbi i 60-80 kilometer i timen. Det er hele tiden er risikovurdering, men det er klart at så snart det er sikkert, så skal vi utbedre, sier Øvervoll.

– Når blir dette gjort?

– Det er det været som bestemmer. Nå tiner det og da løses ting opp der oppe og det er gjerne da at steinene løsner. Vi må ha mildvær i fjellet for å få sikret ordentlig. Oppdraget er bestilt og vi vurderte i høst å gå opp, men måtte avbryte da det ikke var trygt nok.

Sikring

Når det kommer til rasteplassen på Tungenesset ligger det konkrete planer bak sikringen. Her er det andre krav som gjelder.

– Her er det mer konkrete tiltak som gjelder da det er andre krav på steder der folk oppholder seg, enn krav langs veien. Her jobbes det for å få på plass et stålgjerde som er cirka 150 meter langt, 5-6 meter høyt og 20-50 meter fra veien. Dette skal tilpasses terrenget slik at det ikke stikker seg så ut. Dette er noe vi håper å få til på høstparten i år, men det er 15 grunneiere som skal kontaktes og avtales med.

I tillegg er det Troms fylkeskommune som finansierer tiltaket.

– I Nord-Norge er det veldig mange veier som går langs bratte fjellsider, og vi vet det kreves store summer for å sikre dette. Det er ikke noe nytt for noen, avslutter han.

Fylkesråd for samferdsel Ivar B. Prestbakmo (Sp) sier han ikke er kjent i detalj med hva som gjøres med rekkverket langs fylkesveien, da dette er prioriteringer som håndteres av Statens vegvesen.

– Generelt er det slik at ødelagte rekkverk må håndteres innenfor stramme rammer for drift og vedlikehold på fylkesveg, som asfaltering, grøfting og øvrig. Det nasjonale etterslepet på fylkesveg gjør selvsagt at man ikke er i nærheten av å ha økonomiske rammer til å gjøre alt det som burde gjøres årlig med de rammene regjering og Storting bevilger til fylkeskommunene, sier Prestbakmo til Folkebladet.

Det er fylkestinget som har vedtatt prioriteringene av de cirka 500 millionene fylkeskommunen har til disposisjon kommende fire år. Behovet er derimot på 5 milliarder kroner i Troms.

Prestbakmo tok denne uken til kraftig motmæle mot stortingsflertallet etter et vei-vedtak.