Rett over nyttår startet Lavangen-entreprenør Rolf Jørgensen AS på arbeidet med rassikringsprosjektet Sifjordbotn-Røyrnesbukt på fylkesvei 243 på Senja.

Fire måneder etter kan det trygt sies at firmaet har kommet godt i gang. Det vitner blant annet det digre masseuttaket på Botnneset om. Her er det sprengt ut cirka 100.000 kubikkmeter stein siden årsskiftet, og det vises godt i terrenget.

– Det går unna. Takket være flinke folk og flinke underentreprenører, er vi i rute og det føles bra. Vi har også vært heldige med været i vinter, sier Tommy Jørgensen i entreprenørfirmaet.

– Vi er fornøyd med jobben som gjøres. Det går etter planen, og vel så det. Per i dag er vi litt foran framdriftsplanen, sier prosjektleder Geir Østvik i Statens vegvesen, som styrer prosjektet på oppdrag fra byggherren, Troms fylkeskommune.

Fjordfylling

Steinen som tas ut fra Botnneset brukes til å lage fyllinga over fjordbotnen, hvor den framtidige veitraseen vil gå — i trygg avstand fra det ekstremt rasfarlige området under Stortinden.

Også i fjorden er det blitt resultater av arbeidet til entreprenøren, med synlige fyllinger på begge sider. Dumpere brukes til å fylle ut fra land, der havet er som grunnest. Midt i fjorden, der dybden er over 10 meter, fraktes steinen av sikkerhetsmessige grunner ut og dumpes fra lekter.

Fyllinga skal være ferdig i mars neste år. Dernest skal den sette seg før arbeidet starter med å montere ei 45 meter lang bru mellom de to fyllingsspissene. Hele prosjektet skal være ferdig til åpning i 2020.

– Kjempegreier

Bygdefolket i Sifjord synes det er artig å være vitne til aktiviteten som foregår. Med underentreprenører har Rolf Jørgensen AS rundt 20 personer i arbeid på prosjektet.

– Det er kjempegreier. Landskapet blir riktignok forandret, men så lenge det tjener en god hensikt, så aksepterer vi det. Kravet om rassikring har eksistert helt siden skolen på Finnes ble nedlagt i 1966 og ungene måtte til Medby. Senerer har det forsterket seg ettersom veien i dag både er en skolevei, en viktig pendlervei og en viktig transportåre for næringslivet, sier Sp-politiker og tidligere varaordfører i Torsken kommune, Hans Peder Pedersen, som er bosatt i Sifjord.

Entreprenøren sprenger to salver for uka på Botnneset for å holde seg med stein. På hver salve tas det ut 10.000-20.000 kubikkmeter. Under sprenging blir trafikken forbi stengt.

– Bortsett fra når det sprenges så går trafikken som normalt og uhemmet forbi anleggsområdet. Det er intet proiblem, sier Hans Peder Pedersen.

Steinen fra Botnneset brukes til å lage ny veifylling i Sifjordbotn, for å komme bort fra det rasfarlige området under Stortinden. Her er fyllinga som stikker ut fra Finnes-sida. Foto: Vidar Bjørkli
Fylling i fjorden i forbindelse med rassikring Sifjordbotn - Røyrnesbukt. Entreprenør: Rolf Jørgensen AS. Foto: Vidar Bjørkli