Problemene for hurtigbåtene i Troms startet 16. mars da det ble oppdaget tekniske problemer knyttet til et av propellbladene til MS Kistefjell, som er en av de tre spesialbygde båtene som betjener linjen mellom Tromsø og Harstad. En knapp uke senere gikk MS Fløyfjell på et isflak i Gisundet, hvor den også pådro seg skader på propell.

– Spesielt

Mens Fløyfjell fremdeles ligger til kai i Harstad, ble Kistefjell utstyrt med en renovert propell og satt tilbake i trafikk 8. april. Den reservedelen takket for seg forrige fredag, og dermed er det igjen kun MS Sollifjell som betjener linjen som normalt.

– Det er litt spesielt at begge båtene får problemer med propellene nesten samtidig. Vi har analysert seilingsleden for å se om båtene kan ha truffet noe under vann, men det er ingenting som tyder på det. Vi følger nå opp saken med selskapet som har vært ansvarlig for renoveringen av propellene for å få svar, sier Steinar Mathisen, daglig leder i Boreal Sjø AS som drifter hurtigbåtene.

Leter etter svar

Med renoverte propeller menes det propeller som tidligere har vært i bruk, blitt skadet og siden reparert, før de igjen skulle være klar til bruk. Boreal oppdaget likevel at disse reservedelene var ødelagt.

– Propellene var i begge disse tilfellene renoverte, hvor et blad rett og slett knakk av mens båtene var i full fart. Vi har alltid flere sett med propeller i beredskap, men vi var ikke klar over at det var sprekk i disse. Det betyr at vi ikke kunne ta de i bruk og måtte bestille helt nye propeller, sier Mathisen.

Siden før påske har MS Jernøy vært satt inn på linje 2 som erstatning, men da med plass til kun 149 passasjerer mot hovedbåtenes 250, noe som har skapt kapasitetsproblemer på de travleste avgangene. Onsdag denne uken hentet Boreal opp MS Lovund Express, med plass til 97 passasjerer, fra Sandnessjøen for å forsterke ruten, hovedsakelig til og fra Finnsnes.

– Testturen onsdag gikk bra, så den er nå i stand by på alle turene som suppleringsbåt som kan tas i bruk ved behov og vil være i bruk fram til de andre båtene er tilbake igjen, sier Mathisen.

– Og når er de andre båtene tilbake i normal drift igjen?

– 9. mai har vi fått oppgitt fra leverandøren som siste frist for levering av de nye propellene.

Må spesiallages

At Jernøy nå går linje 2 betyr at det er MS Stjernøy som betjener linje 3 og 4, og at det dermed oppstår en del forsinkelser på begge disse rutene da båten holder lavere fart. Troms fylkestrafikk har lagt ut de midlertidige ruteendringene på sin hjemmeside. Grunnen til at det tar så lang tid før Kistefjell og Fløyfjell er tilbake i drift, er lang leveringstid på de nye propeller.

– Propellene er spesiallaget til båtene våre og produseres kun ved behov. De hadde opprinnelig en leveringstid på rundt 20 uker som vi har fått ned til rundt 5 etter god dialog med leverandøren. Det å skifte ut komplette propeller koster oss rundt én million kroner per båt, så det er ikke akkurat billig heller, sier Mathisen.

– Boreals ansvar

Troms fylkestrafikk er ikke spesielt begeistret over situasjonen, de heller.

– Verken vi eller rederiet er tilfreds med situasjonen. Rederiet har sagt at de står på og gjør det de kan for å løse situasjonen. Det er Boreals ansvar å holde båtene i drift herunder sørge for nødvendig beredskap på reservedeler som trengs. Vi må vurdere det som har skjedd opp mot kontraktens bestemmelser nå i ettertid, sier Kurt Bones, daglig leder i Troms fylkestrafikk.