I desember i fjor brant det på et bad i et bolighus i Lofoten. For to uker siden begynte det å brenne på et bad på Karmøy i Rogaland. I midten av april rykket brannmannskapene ut til en enebolig på Tjøme i Vestfold.

Årsak? Brann i baderomsviften Silent Eco 100, som selges av Flexit AS.

I tillegg til de nevnte hendelsene, kunne politiet i desember melde om at fem–seks andre branner er blitt forårsaket av viften i høst. Vi har dessuten vært i kontakt med en kunde som opplevde brann i viftemotoren allerede i april i fjor.

Totalskadet bad

Det var Martin Lind Blø og familien som våknet av brannalarmen da baderomsviften tok full fyr i boligen på Karmøy for to uker siden. Samboeren fikk den 15 måneder gamle sønnen ut av huset. Blø ble selv igjen for å forsøke å slukke viftebrannen med både dusj og brannslukningsapparat.

Familien kom seg unna hendelsen uten skader, og brannvesenet har i etterkant fortalt at Bløs innsats reddet huset, til tross for at badet ble totalskadet.

– Det er litt bittert at et produkt fra dem har forårsaket såpass stor skade, men jeg håper at de tar saken på alvor. I mellomtiden bør alle sjekke viftene sine, oppfordrer Blø.

Til tross for flere nyhetssaker: Flexit selv har ikke aktivt gått ut med informasjon om brannfaren, annet enn på selskapets egen nettside. Her tilbakekaller produsenten den aktuelle modellen solgt før oktober 2017 «på grunn av mulig produktfeil».

Samtidig ber selskapet kundene selv demontere og levere tilbake de aktuelle viftene ved et postmottak, for å få tilsendt en ny vifte som kundene selv må montere.

Flexit tilbyr gratis returlapp og understreker at kunden vil bli fakturert for erstatningsproduktet dersom den gamle viften ikke sendes i retur.

Det er TV2, som først omtaler saken.

– Ansvarsfraskrivelse

Ole Herman Woldseth har også den omtalte viften på sitt bad. Han reagerer på Flexits måte å håndtere saken på:

– Dette er en enorm ansvarsfraskrivelse, noe som kan føre til enda flere boligbranner grunnet manglende informasjon til forbrukerne. Flexit burde i denne saken informert mediene om brannfaren. Forbrukerne bør ha krav på å få vite at de har en brannfarlig baderomsvifte hjemme.

Han er overrasket over at selskapet ber kundene løse problemet på egen hånd.

– Dersom man som forbruker har montert baderomsviften direkte på nettstrømmen, eller ikke føler seg kapabel til å demontere eller montere den, må man fort hyre inn en elektriker, hvilket ikke er gratis. Flexit burde stå til ansvar for dette feilgrepet dersom det ønsker å være et samfunnsansvarlig aksjeselskap.

Forbrukerrådet: – Bør informere bredt

Heller ikke Forbrukerrådet mener selskapets håndtering holder mål.

– Vi ser at produsenten av den brannfarlige viften ikke innrømmer feil, selv om den tilbakekaller produktene. Ut fra opplysninger i pressen virker det som at politiet har konstatert at det er en sikkerhetsfeil, og da kan ikke selskapet si fra seg ansvaret. Flexit bør gå bredt ut for å informere kundene om dette, sier leder for Forbrukerdialog, Pia Cecilie Høst.

DSB: – Vet ikke hvor farlig produktet er

Høst henviser videre til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DBS).

DSB sier tilbakekallingen av viftene er et frivillig tiltak fra Flexit – og at direktoratet derfor har mindre kjennskap til produktet. Likevel er viften nå blitt oppført på DSBs liste over farlige produkter.

– Vi leser og vurderer informasjonen fra markedsaktøren, og i første omgang følger man deres risikovurdering. Vi har derfor ingen egen vurdering av hvor farlig produktet er, opplyser avdelingsdirektør i Avdeling for forebygging og sikkerhet, Anne Rygh Pedersen.

Flexit: – Kundene vil få dekket ekstrakostnadene

Administrerende direktør i Flexit, Knut Skogstad, forteller at selskapet nå jobber med en opptrapping av informasjon om tilbakekallelse av viftene, etter veiledning fra DSB.

Selskapet vet foreløpig ikke hva som er årsaken til brannene, og om feilen gjelder én eller flere modeller. Selskapet kan ikke si hvor mange kunder som har de aktuelle viftene.

– Brannene har foreløpig kun oppstått i Silent Eco 100, men vi kan ikke ta sjansen på at ikke flere vifter har denne feilen. Vi har derfor tilbakekalt hele varelageret fra markedet, sier Skogstad.

Han lover at pressemeldinger og annonser vil bli sendt ut om kort tid.

– Hvorfor har ikke denne informasjonen kommet ut tidligere?

– For oss er det viktig å undersøke sakene slik at vi kan danne oss et bilde av alle relevante forhold. Vi har etterlyst rapportene fra politiet og venter fremdeles på informasjon fra dem. Vi skulle gjerne fått dette før en opptrapping av informasjon, men vi vil nå likevel iverksette tiltak for å forsikre oss om at folk ikke har farlige vifter hjemme.

– Det står ingenting på deres nettsider om at Flexit vil dekke ekstrakostnader ved demontering og montering av ny vifte. Vil kundene få dekket dette?

– Hvis viften er montert av autorisert elektriker, har kunden krav på at vi kommer og skifter den, sier Skogstad.

Oppdatering: I etterkant av denne saken har Flexit sendt ut en pressemelding med tilbakekalling av de brannfarlige viftene.

Martin Lind Blø og familien våknet til at viften på badet sto i full fyr for to uker siden. Foto: Privat
– Hvis et produkt blir trukket fra markedet fordi det er brannfarlig, har du rett på å få dekket ekstrakostnader du får til for eksempel demontering. Vi anbefaler å ta kontakt med selskapet for å få skiftet viften, sier Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet