Jan Eide som bor på Navaren og jobber på Bardufoss sier rett ut at veiene i denne delen av Målselv kommune faktisk er bedre vinterstid.

– Da er det is i det som på våren er gjørmehull, og faktisk er det bedre å kjøre dette vegstykket da.

Bare nødreparasjoner

Jan Eide sier til Folkebladet at det som gjøres på veien ned til Målsnes bare er det han kaller nødreparasjoner.

Han forteller at for 6-7 år siden ble det lagt rundt to kilometer ny asfalt fra fra Flatnesbrua nedenfor Grundnes og til Høyli-avkjøringa.

– Problemet med en slik nødreparasjon er at denne asfalten ikke har noen bæreevne fordi grunnlaget er så dårlig. Nå i vårløsninga består veibanen under asfalten av gjørme og en slags suppe med sand. Når kjøretøyene kommer oppå dette underlaget knekkes asfalten i stadig flere biter, og da er man igjen like langt. Jan Eide forteller at man for fire år siden hadde besøk av Knut Arild Hareide som den gang var medlem av Samferdselskomiteen på Stortinget.

– Men det skjedde jo selvfølgelig ingen ting, og nå som vårløsninga er kommet opplever vi igjen vårens styggeste eventyr; hullete. gjørmete og ujevn vei omtrent helt opp til Mindekrysset.

Klarer ikke å hente inn vedlikeholdsetterslepet

Jan Eide sier at han tror et av problemene for fylkesveiene i Troms er at da disse veiene for noen år siden ble omgjort til fylkesveier skulle disse være i god stand, eller så skulle det følge penger med til å oppgradere disse.

– Men Troms Fylkeskommune har i dag ikke midler til å starte innhentinga av etterslepet på vedlikehold til fylkesveiene.

– Folk vil ikke flytte hit

Jan forteller at han selv merker at han på grunn av den dårlige veien stadig får økte verkstedkostnader på varebilen som han bruker til og fra jobb.

– Målsnes er en flott plass å bo, og jeg trives kjempegodt her. Men vi registrerer jo at unge som vurderer å bosette seg her ombestemmer seg fordi de ikke aksepterer å daglig måtte kjøre på en så dårlig vei.

– Vi har jo blant annet potetbønder her som er avhengig av å kunne bruke store kjøretøy for både ut- og innfrakting, men med en vei som i dag tåler bare åtte tonns akseltrykk skaper også dette problemer, fordi mindre biler betyr flere kjøreturer. Når Jan og beboerne i Målsnesområdet skal få oppleve at det nesten nedslitte veistykket blir gjort noe med, er høyst usikkert.

Klarer ikke å ivareta veiene

Norges Automobil-Forbund (NAF) mener at fylkene ikke klarer å ivareta veiene godt nok. Samtidig skylder flere fylker på ressursmangel, ifølge NRK.

– Fasiten er et altfor dårlig fylkesveinett i Norge. Det kan tyde på at fylkene ikke er i stand til å ivareta det ansvaret de har for de veiene de skal vedlikeholde, sier administrerende NAF-direktør Stig Skjøstad til kanalen. Skjøstad ønsker debatt rundt situasjonen, som ifølge flere fylkesordførere skyldes manglende ressurser fra staten.

VEGBANEN BEVEGER SEG: Når biler som dette bruker denne vegen beveger underlaget seg etterhvert som det får trykk på seg. Foto: Stein Wilhelmsen
VÅT GJØRME UNDER ASFALTEN: Under det sprukne asfaltlaget er det i dag våt gjørme som presser opp når bilene kjører på veien. Foto: Stein Wilhelmsen
SPRUKKEN ASFALT: Slik ser det ut mange steder på de 20 kilometrene med fylkesvei ned til Målsnes. Foto: Stein Wilhelmsen