Første stopp mandag var Ørnfjordtunnelen på vei til Fjordgård, som ble åpnet i 1975. Tunnelen måtte 13. april i år stenge etter at «is-blokkere» og is i taket falt ned i veibanen. Sikkerhetskontrollør i region nord, Wenche Sivertsen i Statens vegvesen sier tilstanden til tunnelene i nord og især Senja ikke er i optimal stand.

– Ingen tvil om at vi har en vei å gå her. Vi ser på dette med henblikk på sikkerhetsforskriften og da ser vi på sikkerhetstiltakene. Så lager vi en rapport etter å ha sett hva som mangler i tunnelene. Denne vil si noe om sikkherhetsnivået i tunnelene, sier Sivertsen til Folkebladet.

Første gang

Statens vegvesen som gjennomførte inspeksjonen på oppdrag fra Troms fylkeskommune, besøkte Ørnfjord-, Fjordgård-, Riven- og Fjellsendentunnelen mandag denne uken. Leder for inspeksjonsteamet Tore Kongsbakk sier det er første gang disse tunnelene får denne inspeksjonen.

– Sikkerhetsforskriften for fylkesveiene trådte i kraft i 2015 og vi skal ha en inspeksjon minimum hvert sjette år, og nå er vi på plass for første gang her, sier Kongsbakk til Folkebladet.

Etter å ha gått gjennom Ørnfjordtunnelen sier Kongsbakk seg enig med Sivertsen om at det er mye som gjenstår for å nå kravene i sikkerhetsforskriftene.

– Jeg tror ikke jeg har sett en tunnel før med så mye is. Den er fuktig i utgangspunktet og når kuldeporten ikke virker så er det utfordrende rett og slett. Det er klart isen er absolutt en risiko her i denne tunnelen, sier inspeksjonslederen.

Resultatet av undersøkelsene blir en rapport som skal være klar i løpet av et halvt års tid.

Tiltak

Rapporten kan resultere både i strakstiltak og en lengre prioriteringsliste.

– Vi skal lage noe som blir hastevedtak og noen vil gå på budsjettmessig tiltak. Vi differensierer litt med tanke på sikkerhetsgraden vi finner, sier Sivertsen.

Etter fredag den 13. april hvor det falt is ned i veibanen, ble det bestilt en geolog som også var på plass mandag.

– Jeg er med inn i tunnelen etter at de måtte ta ned vann og frostsikringen, for å se på fjellkvaliteten bak sikringen som har vært å sjekke om det ser greit ut. Deretter skal vi vurdere om det må gjøres noen flere tiltak. Både i kortidshorrisont og i lengre sikt, sier geolog i Statens vegvesen, Martin Venås.

Sikkerhet først

–Vår intensjon er at tunnelen skal være trafikksikker for trafikantene, derfor måtte vi stenge når det falt noe ned i veibanen tidligere i april. Sikkerheten står øverst på listen hos oss, og derfor sjekker geologen tilstanden etter hendelsen, forklarer byggeleder for tunnel i Troms, Geir Larsen i Statens vegvesen.

Etter at geolog og bygeleder hadde besiktiget tunnelen etter skadene som oppstod for vel en uke siden, ble det fattet et hastetiltak.

– Betraktningen til geologen er for øvrig samme konklusjon som jeg selv har, og det er at vi må fjerne gamle nett som står i taket. De er dårlige og rustet. Dette skal klippes ned og vi må renske fjellet bedre, sier Larsen.

– Når bør dette gjøres?

– Dette er et tiltak som må gjøres innen kort tid, noe som vil si innen en måned.

Videre presiserer byggelederen at geologen mener det ikke er umiddelbar fare for at noe mer skal falle fra taket i tunnelen.

Wenche Sivertsen, sikkerhetskontrollør i region nord og Tore Kongsbakk, leder for inspeksjonsteamet i Statens vegvesen førte mandag tilsyn i fire Senjatunneler. Foto: Carina Hansen
Isproblematikken har lenge vært et kjent problem lenge både her i Ørnfjordtunnelen og Fjordgårdtunnelen. Foto: Carina Hansen
Ørnfjordtunnelen ligger på Senja på vei mot Fjordgård. Foto: Carina Hansen
Et team på vel syv stykker fra Statens vegvesen var på plass mandag for å gå gjennom tunnelene. Foto: Carina Hansen