I fjor ble det gjort et forsøk å sette inn MF «Vågan», ei ferge med størrekapasitet enn MF «Helgøy».

Petter Sundbakk som er driftssjef lokalferger i Torghatten Nord forteller til Folkebladet at kart og terreng ikke samsvarte, ettersom baugvisiret på fergen kom for nære løftetårnene på kaiene, og dermed måtte MF «Helgøy» fortsette ut 2017-sesongen.

Og det er også denne fergen som starter opp i år og skal brukes ut 2018 på sommersambandet mellom Senja og Kvaløya.

– Ingen alternativer

– På sommeren er stort sett alt av fergemateriell i Norge i ruteproduksjon, og det finnes ingen alternativer på kort sikt. Dermed må vi bruke MF «Helgøy» også i år, sier Sundbakk. Han opplyser at fergesambandet på nord-Senja avsluttes søndag 2. desember.

- Vi ønsker en større ferge

Sundbakk presiserer at både Troms fylkestrafikk og Torghatten Nord ønsker å tilby bedre kapasitet på strekningen, men på nåværende tidspunkt finnes det ikke fergemateriell som er aktuelt. MF «Helgøy» har kapasitet på 25 personbilenheter (PBE).

Stetind kan ta 49 PBE

Sundbakk opplyser til Folkebladet at fergeforbindelsen mellom Gryllefjord og Andenes starter opp fredag 18. mai, og at sesongen her i år avsluttes søndag 2. desember.

MF «Stetind» ssatt inn i fjor

– På denne strekningen fikk vi inn MF «Stetind» som i juni i fjor som overtok for MF «Skutvik». Den nye ferga som har kapasitet på 49 personbilenheter og tilfredsstiller etterspørselen på denne strekningen i dag, sier Sundbakk.

Han fortteller at grunnen til at fergesambandet mellom Gryllefjord og Andenes starter senere enn Malangsforbindelsen er at det veldig ofte er nokså værhardt her på denne årstiden.

– På høsten er det imidlertid ikke så mye dårlig vær her, så da holder vi drifta i gang like lenge som på Nord-Senja, sier Sundbakk.