Konsernsjef Ari Josefsson i nergård AS bekrefter overfor Folkebladet at det onsdag ble avholdt et fellesmøte i Senjahopen. Der ble de ansatte informert om omstillingsprosessen, som er helt i startgropa.

– Det er en prosess som kommer til å medføre noen oppsigelser, hvor mange har vi ikke oversikt over ennå ettersom vi bare akkurat har startet opp prosessen. Vi kommer selvfølgelig til å kjøre denne prosessen i lag med de ansatte og de tillitsvalgte, sier Josefsson.

Nergård AS i Senjahopen omfatter avdeling for hvitfisk, pelagisk produksjon (sild, lodde og makrell) og frysehotell.

Manglende kontroll

Konsernsjefen opplyser at bakgrunnen for omtruktureringsprosessen er ulønnsom drift over mange år, samt manglende kontroll på kostnadene i selskapet.

– De investeringer vi har gjort har ikke hatt ønsket effekt, og vi er nødt til å nedskalere litt for å forenkle driften, samt for å kunne skape både lønnsomme og trygge arbeidsplasser, sier Josefsson.

Han understreker samtidig at framtidsvyene for Nergård AS i Senjahopen er store.

– Men først må vi ha kontroll. Når vi har fått dette på plass og ser de ønskede effektene, så skal vi bygge stein på stein for å komme oss opp igjen. Ambisjonene er absolutt å produsere og å ha mye drift i Senjahopen, poengterer konsernsjefen.

Josefsson opplyser at målsetningen er at omstruktureringsprosessen i Senjahopen skal være ferdig i løpet av sommeren.

Ingen hastebeslutning

Nergård-konsernets regnskap for 2017 er ennå ikke offentliggjort. Konsernsjefen påpeker uansett at regnskapsresultatene for fjoråret ikke er årsaken til at det nå tas grep i Senjahopen.

– Det at vi nå starter en omstruktureringsprosess er på ingen måte en hastebeslutning som følge av dårlig drift i ett år, men som følge av dårlig drift over mange år og med faste kostnader som har bare økt og økt. Det er sånn i fiskeribransken at vi må være effektive, og da må vi ha det riktige utstyret, men også balansere med rett mengde ansatte til de oppgavene som skal gjøres. Kommer vi ut av denne balansen så blir det ikke lønnsomt, understreker Josefsson.

– Hvordan tok de ansatte informasjonen om at det blir en omstillingsprosess?

– Nå var jeg ikke til stede på møtet sjøl, men jeg har fått tilbakemelding om at folk selvfølgelig var overrasket over at vi er i starten av en vanskelig prosess, men også om at det ble stilt saklige spørsmål fra de ansatte. Jeg tror nok folk forstår at noe må skje. Fra vår side har vi veldig stor forståelse for at denne situasjonen skaper usikkerhet, men samtidig skal vi ikke overdramatisere det hele ettersom vi ennå ikke vet omfanget av denne prosessen.