Folkebladet har besøkt prosjektleder og fremtidig rådmann i Senja kommune, Hogne Eidissen, på kontoret i tredje etasje i Kunnskapsparken på Finnsnes. På veggen viser han frem et organisasjonskart som viser hvem og hva som skal gjøres når den nye kommunen skal etableres.

I denne saken skal Folkebladet gå gjennom delproskjektene og forklare hvem, hva og hvorfor de jobber slik de gjør, for å forklare hva nye Senja kommune vil bli.

Politisk organisering

Delprosjektet har kommet langt med sine oppgaver. Det er også fattet et vedtak på prosjektets hovedoppgave.

Videre skal prosjektutarbeide utarbeide et forslag på en modell for grendeutvalg og nærdemokrati. I all hovedsak betyr dette hvor mange utvalg kommunen skal ha og hvor skal de ligge, fordelt ut over kommunen.

Dette delprosjektet ledes av Torsken-ordfører Fred Ove Flakstad.

– Hvordan er det å være med å bygge Senja kommune?

– Det er krevende, men utrolig inspirerende, engasjerende og lærerikt å samarbeide tverrpolitisk, jobbe sammen med ansatte og tillitsvalgte i fire kommuner for å bygge en ny kommune til beste for innbyggerne i Senja kommune, sier Flakstad til Folkebladet.

Identitet, symboler og felles kultur

For mange har kanskje dette delprosjektet vært synlig på mange måter både gjennom media og det sosiale nettverket. Her har det blant annet vært jobbet med kommunevåpen.

– Nå skal fellesnemda innstille på kommunevåpenet i mai, og de eksisterende kommunene skal møtes i juni for å votere på forslaget. Videre skal dette delprosjektet jobbe med veinavn og offisielle navn på bygg. De skal også jobbe med forslag til aktivitet og skape en ny arena for felles kultur i den nye kommunen. Det betyr å bygge gode relasjoner mellom politikk og administrasjonen, noe som vil være et godt utgangspunkt for å levere gode tjenester for innbyggerene. Det er viktig å tenke på at vi ikke er her for oss selv, men for innbyggerene, sier Eidissen.

Delprosjektet ledes av Åsta Sortland, Tranøy kommune.

Kommunevalg

Dette er et delprosjekt det er knyttet mye spenning rundt. Det er ikke valgt leder for dette prosjektet enda, da delprosjektet ikke møtes før 27. april for å konstituere seg. Først i 2019 vil det bli klart hvem som blir valgt i det nye politiske styret i kommunen.

– Det er et meget interessant delprosjekt. Det har allerede blitt stiftet flere politiske parti for den kommende kommunen. Når partiene er stiftet skal de jobbe med nominasjoner. Det er ikke gitt at leder for partiene er ordførerkandidat, og det blir spennende å følge med på hva som skjer her, sier Eidissen.

Kommuneplanens samfunnsdel

– De skal utarbeide en samfunnsdel som skal inneholde en lengre strategi og mål for den nye kommunen. Så skal det utarbeides en felles visjon for nye kommunen. Her skal de store linjene trekkes opp. Det som blir vedtatt her skal gjenspeile seg i alle de planene som blir lagt i kommunen, sier Eidissen.

Dette delprosjektet ledes av Lenvik-ordfører Geir-Inge Sivertsen.

Mye av jobben som gjøres i dette delprosjektet berører direkte de ansatte.

Arbeidsgiverpolitikk

Dette delprosjektet ledes av Hans Peder Pedersen fra Torsken kommune.

– Hvordan er det å være med å bygge Senja kommune?

– Det er et interessant og tidkrevende arbeid, i utgangspunktet er jeg skeptisk til storkommunen fordi jeg har bekymring for lokaldemokrati og viktige offentlige arbeidsplasser og institusjoner i distriktet. Men jeg og de øvrige i prosjektgruppa er innstilt på å gjøre en best mulig jobb innenfor delprosjektets mandat, slik at man får et likt utgangspunkt, uansett beliggenhet og stilling. I så måte må jeg også si meg fornøyd med de innspill som faggruppene leverer til oss. Så får vi se hvordan den endelige politiske behandlinga blir, sier Pedersen til Folkebladet.

Eierskap og kommunalt samarbeid

Dette delprosjektet skal se nærmere på dagens eierskap og de eksisterende interkommunale ordningene, for eksempel Senjalegen.

– Delprosjektet skal se på hvilke samarbeid som skal avsluttes og hvilke som er viktig å opprettholde. I forhold til de omkringliggende kommunene er det også viktig å tidlig signalisere hva den nye kommunen ønsker å få ut av et samarbeid og på hvilken måte. Selv om liker å tro det, blir den nye kommunen ikke så stor. Vi blir cirka 15.000 innbyggere og til sammenlikning har Lenvik i dag cirka 11.500 innbyggere. I utgangspunktet skal alle kommunene i landet klare seg selv, men om andre kommuner ønsker å kjøpe nye tjenester, vil jeg i alle fall stille meg positiv til det. Vi må unngå at Midt-Troms kriger om Midt-Troms, det er ingen tjent med, sier Eidissen, som også påpeker at delprosjektet skal se på anbefalinger når det kommer til organisering og tilknytning av kirke og trossamfunn i den nye kommunen.

Dette delprosjektet ledes av Guttorm Nergård fra Berg kommune.

Økonomisk politikk

Her skal det blant annet utarbeides et årlig budsjett for prosjektorganisasjonen som Eidissen og co er godt i gang med. Videre skal de se på økonomireglement, handlingsregler for både drift og investering og forvaltning.

– Man skal også se på hvordan balansere avgifter og gebyrer – som eiendomsskatt og kommunale avgifter for eksempel. Et annet viktig punkt er at det skal utarbeides et forslag til driftsbudsjett første driftsår i kommunen som igjen skal voteres over så snart det nye kommunestyret har konstituert seg, sier Eidissen.

Leder av dette delprosjektet er fra Berg kommune, Jan Harald Jansen.

De neste delprosjektene som herunder blir presentert er rene administrative delprosjekter.

Sektor og temaplaner

Delprosjektet ledes av Rune Hoholm, fra Lenvik kommune.

– Her skal man kartlegge hvilken sektor kommunene har og videre komme med forslag til samordning. Herunder er også planlegging for skole, helse og barnehage, sier Eidissen.

Kommunikasjon

Her er Arve Svestad, Lenvik kommune, leder.

– Denne prosjektgruppa skal jobbe med ekstern og intern kommunikasjon. Man skal gjennomføre oppgaver i prosessen for å sikre god informasjonsflyt og det er laget en plan for prosjektet. Vi er på nett, sosiale nettverk og vi informerer. En god kommunikasjonsstrategi er kjempeviktig, sier Eidissen.

Digitalisering

Leder for dette delprosjektet er Stian Eidissen, Lenvik kommune.

– De skal jobbe med sikre at alle digitale tjeneser innen Senja kommune er implementert. Så skal de kal kartlegge IKT, planlege ambisjonsnivå, se om noen systemer kan videreføres og utarbeide krav for nye systemer. De skal også etablere et nytt arkiv. Ikke minst skal de kjøre i gang en prosess som må til for at matrikkelen skal være oppe gå fra 1. januar 2020, sier Eidissen.

Styring, økonomi og anskaffelser

Dette er et av de delprosjektene mange innbyggere er opptatt av, mye grunnet bråket med Lenvik kommune og offentlige anskaffelser.

– Delprosjektet skal jobbe med å utarbeide en helhetlig økonomi- og regnskapsystem, de skal se på internkontrollen, opprette en modell og se hvordan man skal legge opp nye innkjøp og anskaffelsesavtaler. Det er et viktig delprosjekt som jobber godt og samtidig også griper inn i andre delprosjekter. Det er klart det er viktig å få på plass anskaffelses- og innkjøpsrutinene. Her skal de få reglene nedfelt og så er det rådmannens jobb å implementere de og se til at de blir etterfulgt, sier Eidissen.

Prosjektet ledes av Geir Henning Iversen, Lenvik kommune.

– Hvordan er det å være med å bygge Senja kommune?

– Å få være med på arbeidet med å bygge nye Senja kommune er utfordrende, men samtidig kjempespennende. Mye skal gjøres på kort tid og kommunene skal driftes samtidig som dette arbeidet pågår. Å etablere Senja kommune er derfor krevende, men gir samtidig muligheten til å tenke nytt slik at vi kan bygge en god og fremtidsrettet Senja kommune, sier Iversen.

Eiendomsforvaltning

Ledes av Geir Fredriksen fra Lenvik kommune.

– De skal kartlegge alle typer eiendommer som eies av den nye kommunen. Videre skal de vurdere beskaffenhet og verdi av de arealene kommunen har og hva de kan brukes til. Så skal de også se på nødvendig investering av bygg fremover. Det blir nok ikke tatt høyde for å bygge noe helt nytt i kommunens regi, sier Eidissen.

– Hvordan er det å være med å bygge Senja kommune?

– Å være med å bygge den nye kommunen er både spennende og viktig. Det ligger et potensiale i denne prosessen som gjøre det mulig å bygge gode strukturer som skal kunne løfte området til å klare fremtidens utfordringer. Selvsagt er det også krevende i og med at det er mange forhold som må kartlegges og tilpasses den nye kommunen. Jeg har uansett tro på et godt resultat og det må være hovedfokus i tiden som kommer, sier Fredriksen til Folkebladet.

Administrativ organisering

Det siste delprosjektet ledes av Hogne Eidissen selv.

– Her skal prosjektgruppa komme med anbefalinger til den nye administrasjons organiseringen i kommunen. Se på hvor mange kommunalsjefer man skal ha, hvordan administrasjonen hvordan skal legges opp for å speile den politiske organiseringen I intensjonsavtalen står det at det skal tilrettelegges for stedsuavhengig arbeidsplasser. I dag trenger ikke et fagmiljø å sitte sammen hele tiden for å jobbe sammen. Det er viktig å konkretisere at kommunen aldri kommer til å tre nedover de ansatte at «her skal du jobbe enten du vil eller ikke», sier Eidissen.

– Hvordan er det for deg å være med å bygge Senja kommune?

– Det er utrolig interessant. Å bygge en ny kommune som jeg fra 1. januar 2020 skal være øverste administrative leder i, tenker jeg på med skrekkblandet fryd. Fra tid til annen ødelegger det jo også nattesøvnen. Har vi ting på stell? Når det er mennesker innblandet, så er det ikke to strek under svaret. Så langt det lar seg gjøre skal alle føle seg rettferdig behandlet, om man klarer det er en annen sak ut fra hvordan den enkelte oppfatter det, men for meg er det viktig å poengtere at vi skal være gjennomsiktig i alle prosessene våre. Ingen hemmelige møter, skjulte dokumenter eller noe slikt. Det kommer til å skje feil, men vi får bare håpe at de er små og håndterbare, avslutter Eidissen.