Det skriver advokat Simen Hammersvik i advokatfirmaet Schjødt på vegne av Norled etter at Troms fylkeskommune ba rederiet redegjøre for oppfyllelse av minimumskravet i anbudskonkurransen.

Grunnløst

Etter at Norled vant anbudet om hurtigbåtrutene mellom Tromsø, Harstad og Skjervøy, stilte konkurrenten Boreal spørsmål ved tildelingen for ruta mellom Tromsø, Skjervøy og Lysnes som skal trafikkeres av MS «Brage».

I svaret til fylkeskommunen viser advokaten til at Norled oppfylte alle kravene, og mener at Boreals påstander om det motsatte er grunnløse.

– Det er irrelevant hvorvidt skip som Norled besitter per i dag oppfyller kravene, så lenge Norled i tilbudet har forpliktet seg til å levere skip som innen kontraktsoppstart er i henhold til kontraktens krav, heter det i svaret fra advokaten.

Tilstrekkelig marsjfart

Kontrakten har et omfang på rundt 75 millioner kroner i året og gjelder fra 1. januar 2020 og ti år fremover. Hammersvik tilbakeviser at det stilles bestemte hastighetskrav for fartøy, men at kravet gjelder opprettholdelse av ruteplanen.

– Norleds skip har tilstrekkelig marsjfart til at ruteplanen vil holdes med god margin, og dessuten at skipet har fartsoverskudd til å ta igjen eventuelle forsinkelser som måtte oppstå, skriver Hammersvik.

Han mener videre at Boreal har basert seg på gale opplysninger når de hevder at MS «Brage» bare har tillatelse til å gå med 23 knop ved signifikant bølgehøyder over 0,5 meter.

– Vi antar at disse opplysningene er basert på utdaterte opplysninger fra den tiden skipet ble bygd, og som ikke gjenspeiler etterfølgende oppgraderinger av skipet. Norled har heller ikke tatt forbehold mot kravet til operasjonelle begrensninger i sjø, og det foreligger følgelig ikke avvik på dette punkt.

Unntas offentlighet

Norleds advokat mener Boreal anførsel om krav til forsikringer, er basert på en misforståelse.

– Det er først etter tildeling, og ikke på tidspunkt for innlevering av tilbud, at fylkeskommunen har bedt om å få dokumentert fra vinneren av konkurransen at dekkende forsikring vil foreligge fra kontraktsoppstart.

Fylkeskommunen har bedt Norled dokumentere sine standpunkt, men Norled krever at opplysninger om tekniske løsninger unntas offentlighet av konkurransemessige hensyn. Nå har fylkeskommunen sendt svaret fra Norled til Boreals advokat som mulighet til å komme med ytterligere innspill.

– Oppdragsgivers (Troms fylkeskommune, red.anm.) foreløpige standpunkt i saken er i samsvar med advokat Hammersviks konklusjon. Oppdragsgiver vil foreta en fullstendig gjennomgang av saken etter at eventuelle ytterligere innspill er innkommet, skriver advokat Jon Arild Strand i Troms fylkeskommune.