Årets museum er en nasjonal museumspris som deles ut årlig i forbindelse med Det nasjonale museumsmøtet. Målet med prisen fra Norges Museumsforbund er å påskjønne godt museumsarbeid og å inspirere museer til innovativ og nyskapende virksomhet av høy kvalitet. De to andre nominerte er Blaafarveværket og Stiklestad Nasjonale Kultursenter.

– De tre nominerte institusjonene er hver på sitt vis innovative fyrtårn og aktører med tydelig profilering rundt kjernefelt i museumsdriften. Alle har lenge vært i kontinuerlig fornyelse mot nye mål, skriver sekretær Liv Ramskjær på vegne av juryen

En stor ære å bli nominert

Frode Hansen er avdelingsleder ved regionmuseet på Sjøvegan. Han forteller at de også ble nominert i 2016 uten å nå helt til topps.

– Bare det å bli nominert er en stor ære. Det er et nåløye å komme gjennom dit vi er kommet i dag. Det er fryktelig mange og gode museer i Norge. Vi er veldig godt fornøyd. For oss er dette en lagseier, vi har gode medarbeidere i hele Sør-Troms Museum, sier Hansen til Folkebladet.

Går opp sporene

Ramskjær fortsetter med å omtale Sør-Troms Museum slik: «Sør-Troms Museum har sitt hjerte på Trondenes i Harstad, men det banker varmt og engasjert langt utenfor senterets nærområde. Sør-Troms Museum går opp sporene fra vikingsetene og middelalderen gjennom å åpne kulturlandskapet rundt Trondenes kirke. Kreative arbeidsprosesser, inkludering og nytenkning preger etableringen av Allmenningr med årestue og stavkirke. Gjennom samarbeidet med NTNU i Trondheim gjenfinnes glemte teknikker og kunnskap», skriver hun.

«Sør-Troms Museum anerkjenner og blottstiller ikke minst de vondeste aspektene ved historien. På samme vis som museet hegner om krigsfangeleirtuftene, har de gjennom Trastad Samlinger tatt vare på hverdagene ved Nord-Norges første sentralinstitusjon for psykisk utviklingshemmede. Trastad Samlingers faste samling av Outsider Art og det nyetablerte Outsider Street Gallery i Harstad, er en verdifull påminnelse om individets skapende kraft.

Nybrottsarbeid

Arbeidet med å samle inn, bevare og forske på kunst skapt i de mentale og sosiale randsonene er nybrottsarbeid. Respekten for og ønsket om å hylle enkeltindividet reiser essensielle spørsmål rundt demokratiske prosesser, menneskeverd, selvråderett og mangfoldets eksistensberettigelse. Den innovative måten Trastad Samlinger presenterer, vurderer og vektlegger Outsider Art som fullverdig og likestilt kunstart, manifesterer et tankesett som er unikt så vel nasjonalt som internasjonalt».