Forsvarets konseptvalgutredning for Evenes flystasjon er sikkerhetsgradert, men torsdag ble en begrenset versjon av utredningen frigitt, ifølge avisa Fremover.

– En forutsetning

Det skjedde i forbindelse med at den eksterne kvalitetssikringen ble gjort kjent for Stortinget av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen. Han har tidligere lovet løsning på NH-90-problematikken.

Advarer mot "godværs-kystvakt" - les saken her.

Konseptvalgutredningen for Evenes er en utredning av alternative løsninger knyttet til gjennomføringen av Stortingets vedtak fra 2012 om å opprette en fremskutt operasjonsbase for kampfly på Evenes – samt for vedtaket fra november i 2016 om å flytte 333 skvadron med maritime patruljefly fra Andøya til Evenes flystasjon, skriver avisa Fremover.

– Et godt baseforsvar er en forutsetning for at Luftforsvaret skal kunne utføre sitt oppdrag, heter det i konseptvalgutredningen fra Forsvarsdepartementet.

Evenes blir hovedbase

Etableringen av luftvern var ett av argumentene som førte til at forsvarssjef Haakon Bruun-Hansen valgte å kraftsamle Luftforsvarets aktiviteter til Evenes, og å legge ned Andøya flystasjon. En delt løsning vil koste Forsvaret syv milliarder kroner mer å drifte over en 20-årsperiode.

Ørland flystasjon og Evenes flystasjon vil være Luftforsvarets to beskyttede kampbaser i Norge. Ifølge konseptvalgutredningen skal Evenes også være Luftforsvarets hovedbase for alle de maritime luftoperasjonene. Både maritime patruljefly og maritime helikopter. Det betyr altså at Evenes blir hovedbase for helikopteret NH-90, som forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen nå kun vil benytte som fregatthelikopter.

– Det er planlagt en maritim luftving på Evenes flystasjon, med ledelse for samtlige maritime skvadroner, heter det i konseptvalgutredningen.

Organisatorisk overbygning

Luftforsvaret har i dag tre maritime skvadroner: 333-skvadronen med maritime patruljefly som i dag holder til på Andøya, 334-skvadronen med helikopteret NH-90 på Haakonsvern, og 337-skvadronen med NH-90 på Bardufoss.

334-skvadronen og 337-skvadronen skal fortsatt holde til på Haakonsvern og på Bardufoss, men den organisatoriske overbygningen med luftvingstab vil i fremtiden være på Evenes.

Overføres til Evenes

Kampflyene, inkludert kampfly på Quick Reaction Alert (QRA), vil ifølge konseptvalgutredningen fra Forsvarsdepartementet være under ledelse av 132 luftving på Ørland flystasjon. Lagrene for kampflyelementet i Collocated Operating Bases (COB) er skal også overføres fra Bodø til Evenes flystasjon.

– Det innebærer at kampflyskvadroner fra US Airforce Europe (USAFE) må kunne operere fra Evenes flystasjon, heter det i utredningen som ligger til grunn for utbyggingen på Evenes.

Til høsten er det ventet at regjeringen vil legge fram en plan for hvordan nedlagte baser og sivile flyplasser skal benyttes i tilfelle mobilisering og mottak av allierte forsterkninger.

Bemannes med 400 ansatte

Om dette står det i konseptvalgutredningen, ifølge avisa Fremover:

– Forsvaret har iverksatt et arbeid for å utvikle et helhetlig basekonsept som skal håndtere norske sikkerhetsinteresser, i tråd med planverk og forpliktelser i NATO, i en bærekraftig og kosteffektiv løsning. Konseptet skal vise hvordan helheten av norsk basestruktur, også nedlagte baser, kan utnyttes i fred, krise og væpnet konflikt.

I konseptvalgutredningen som ble gjort offentlig torsdag, står det at Evenes skal bemannes med 400 ansatte og 300 soldater.