Den årlige internasjonale konkurransen i Frankrike arrangeres i forbindelse med en kommunikasjonsfestival og tar for seg alt innefor komunikasjon som for eksempel reklame og PR. Andersen og Wiksnes representerer Norge etter å ha vunnet den nasjonale konkurransen i mars.

– Vi har lyst til å hevde oss og vise at vi har noe der å gjøre. Vi gleder oss veldig til å kjenne på det internasjonale nivået, og vet det er mange land som er sterke på PR. Vi vil konkurrere med talenter fra blant annet USA, England og i fjor var det Ungarn som vant. Det er en konkurranse med høyt nivå og vi skal prøve å matche oss med dem, sier Andersen til Folkebladet.

Team

Duoen har lang fartstid sammen som kollegaer i kommunikasjons-byrået Geelmuyden Kiese (GK) i Oslo, og de studerte samtidig på handelshøyskolen i Bergen. Det tror Andersen er en stor fordel i den kommende konkurransen.

– Jeg og Runar kjenner hverandre godt og det tror jeg er en stor fordel ettersom vi kjenner hverandres styrker og svakheter. Vi merket dette godt da vi jobbet med den norske oppgaven og vi fant fort en fin flyt sammen, sier Finnsnes-væringen.

Utstillingsvindu

Til forskjell fra konkurransen i Norge, hvor en hadde flere dager på å løse en oppgave, har de i Cannes bare 24 timer. Prisen henger høyt i bransjen og er en mulighet for de under 30 å vise hva man kan, påpeker den ambisøse Andersen.

– Det blir spennende å se hvilke ideer som kommer i løpet av konkurransen. Det er helt klart en fantastisk arena for å bli kjent med andre i bransjen og på tvers av landegrensene. Det å kunne vise seg frem både nasjonalt og internasjonalt er en kjempemulighet for oss til å vise nivået PR holder i Norge i dag. Det er klart at det også er et utstillingsvindu for oss og en personlig utfordring, sier Andersen.

Jean-Yves Gallardo, kommunikasjonsdirektør i Unicef, skrøt av duoen etter den norske deltakelsen

– Vinneren skiller seg ut fordi den forstår Unicef og løser briefen på en nyskapende måte. Den løfter oss til et nivå hvor vi kan være endringsagenter, sa Gallardo til Kampanje.